طراحی نورپردازی داخی (محوطه چند منظوره) ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اوف

بررسی تحلیلی طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اوف

طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اوف انجام شده توسط شرکت طراحی موریس بریل (Maurice Brill) برنده جایزه فوق العاده IALD (انجمن بین المللی طراحان نورپردازی International Lighting Designers Association) گردید.

لاس وگاس ، 4 جون 2014 : 16 برنده طراحی نورپردازی (معماری نور) از 10 کشور طراحی های نورپردازی خود را ارائه کردند.(طرح های ارائه شده منتخب بیشترین تضاد را در بین پروژه های ارائه شده  داشتند) که برندگان 31 امین سالانه انجمن بین المللی طراحان نورپردازی بودند و در همایش برگزار شده در هتل رنسانس لاس وگاس امریکا معرفی شدند.از این 16 منتخب ، 4 عدد برنده تقدیرنامه ویژه شدند،5 عدد برنده جایزه شایستگی(Award of Merit) شدند و 7 عدد برنده جایزه فوق العاده (Award of Excellence) شدند.یکی از دریافت کنندگان جایزه فوق العاده طراحی نورپردازی ،طراحان نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علی اف، موریس بریل  (Maurice Brill) و آنیکت گور (Aniket Gore)  از شرکت طراحی نورپردازی ماوریس بریل بودند.

فرم متحرک مرکز فرهنگی حیدر علی اف با فرم سطح یکپارچه ساخته شده است که از کف به سمت دیوار حرکت می کند و سپس ادامه آن تبدیل به سقف می شود.لذا نورپردازی نیز به حجم دائما در حال جنب و جوش بنا پاسخ می دهد و کیفیت تندیس گونه ساحتمان را با استفاده از نور در جهت نمایان کردن سطوح داخلی و خارجی اظهار می دارد.راه حل کلیدی مورد استفاده شامل نورپردازی فلورسنت دارای انحنا و سه بعدی 3D قرار داده شده در پوسته ساختمان ، نورهای منحنی سه بعدی 3D واترپروف IP68 مورد استفاده در کف ، و سیستم نورپردازی ال ای دی توان بالا High Power LED  برای سالن کنفرانس می باشد.یکی از داوران این گونه ترکیب نورپردازی را مورد تحسین قرار می دهد:”حرکت نرم و منعطف نور در مسیر پروژه به زیبایی قدرت معماری را منتقل می کند”

طراحی نورپردازی خارجی ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

طراحی نورپردازی خارجی ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو http://www.iald.org/assets/awards/images/005_exc_mon094_002.jpg

نورپردازی فضای سبز و نمای خارجی دارای سلسه مراتب مشخصی هستند که از فرم سایت پیروی می کنند.محیط پر تضاد با استفاده از نور ملایم باعث راهنمایی عابرین پیاده به سمت ساختمان اصلی  می شود و همچنین تاکید بر سطوح عمودی و  آب نما دارد.نشان گر های ال ای دی LED منحنی در داخل محوطه ها و پله ها حس حرکت و پویای را در محیط تاریک اطراف ایجاد می کند.نمای پانورامایی زیبا ایجاد شده است و در جهت پرهیزاز تداخل منابع نوری با آن ، منابع نوری در ارتفاع بالا نصب شده اند.یکی از داوران با هیجان گفت : “ببینید نور چه می کند؟”.”من عاشق پوشش نرم نور بر نماهای خارجی هستم”.منابع نوری IP68 برای نورپردازی کف ، چراغ های دفنی رو به بالا و والواشر ها برای نورپردازی نما مورد استفاده قرار گرفته اند.فضاهای نزدیک تر به ساختمان به وسیله رنگ های گرم تر نورپردازی شده اند تا شبیه تر به فضای داخلی باشند،که هر چه از نمای شیشه ای دورتر می شویم رنگ آن سردتر می شود که باعث تقویت افکت فانوس شکل می شود.

طراحی نورپردازی داخی (محوطه چند منظوره) ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

طراحی نورپردازی داخی (محوطه چند منظوره) ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو http://www.iald.org/assets/awards/images/005_exc_mon094_010.jpg

در محوطه چند منظوره حال ، نورپردازی برجستگی های سقف حدود 300 لوکس نور بر صفحه کار برای کنفرانس ها فراهم می کند.منابع نوری اسپات جهت دار باعث تقویت میزدر زمان استفاده از فضا برای مناسبت ها می شود.نفوذ نوری که از همپوشانی سقف و دیوار می آید فضایی را خلق می کند که چشم را تحریک می کند.بهره وری از منابع نورپردازی ال ای دی LED سه بعدی 3D نورپردازی زمینه Ambient را ایجاد می کند که توسط منابع نوری اسپات مخفی در سقف تکمیل می شود.

نورپردازی سقف ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

نورپردازی سقف ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو http://www.iald.org/assets/awards/images/005_exc_mon094_005.jpg

جزئیات پروژه :

طراحی نورپردازی مرکز فرهنگی حیدر علیف باکو ، آذربایجان

طراحی نورپردازی :

  • آنیکت گور Aniket Gore
  • راب هانیویل Rob Honeywill
  • ماوریس بریل Maurice Brill

طراحی معماری :

گروه معماری زاحا حدید Zaha Hadid Architects

HEYDAR ALIYEV CULTURAL CENTER HONORED WITH IALD AWARD OF EXCELLENCE LIGHTING DESIGN BY MAURICE BRILL LIGHTING DESIGN LTD LAS VEGAS, NV USA, 4 JUNE 2014

ترجمه آزاد از معرف طراحی منتخب نورپردازی سال 2014 انجمن بین المللی طراحان نورپردازی ، طراحی نورپردازی ساختمان حیدر علی اف

نظر نویسنده:

این ساحتمان یکی از آثار هنری معمار مطرح بریتانیایی-عراق ، زها حدید می باشد.تخصص زها حدید در طراحی معماری ساختمان های دارای منحنی های فضایی است.این امر باعث می شود که طراحان نورپردازی بنا تحت تاثیر فرم بنا قرار بگیرند و دیگر یک نورپردازی ساده نتواند تامین کننده نیاز نورپردازی بنا باشد.لذا این بنا نیازمند یک نورپردازی فعال و دارای جنب و جوش با حداکثر حرکت باشد.این همان چیزی است که درنورپردازی بنا به خوبی قابل مشاهده است.در نورپرازی بنا ، حتی در منابع روشنایی سقف نیز این انعطاف را می توان دید.منابع نور دارای جهت هستند ، گویا آن ها نیز بخشی از حرکت منسجم خطوط در معماری بنا هستند.

حذف خیرگی منابع نوری مهم ترین وظیفه طراح نورپردازی بوده، آنگونه که مخاطب نباید بتواند به راحتی وجود منابع نور را حس کند و باید نور به گونه ای ناشی از خود بنا به نظر برسد.

اوج نورپردازی ساختمان را در نورپردازی سالن کنفرانس می دانم ، نورپردازی به گونه ای فضا را به چند بخش تقسیم کرده است که گویی هر بخش مانند دهانه ای بخش قبل را بلعیده است و در نهایت سن Scene را در دهانه خود جا داده است.رنگ گرم نورپردازی آن نیز این حس را تقویت می کند و به فضا روح و زندگی عطا می کند.تضاد لطیف نورپردازی زمینه با رنگ صندلی ها نیز به خوبی شکوه سقف را نمایان می کند و خستگی ناشی از گرمی نورپردازی را رفع می کند.برای رفع خستگی ناشی از گرمای سقف و دیواره ها نور سفید افقی جهت نورپردازی سن Scene و صندلی ها در نظر گرفته شده است.کلیت نورپردازی به گونه ای است که ناخوداگاه چشم را به سمت سن Scene هدایت می کند و این کار به زیبایی انجام شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *