نمایی طبیعی از نورپردازی طبیعی در آسمان.ترکیب زیبای رنگ های آبی ، بنفش و زرد ایجاد حسی آرامش بخش و در عین حال انرژی زا می کند.

معماری نور ، هنر طراحی نورپردازی

معماری نور ، هنر طراحی نورپردازی

آسمان زیبای شب-معماری طبیعی نور

آسمان زیبای شب-معماری طبیعی نور

در این سال هایی که بنده به حرفه ی طراحی نورپردازی مشغول بودم ، مشکلات چندانی در راه طراحی نورپردازی مشاهده کردم ، لذا بر آن شدم که مفهومی به نام معماری نور را پایه گذاری کنم.

مشکلات فوق شامل موارد زیر می شوند که همیشه دست طراح نور و نورپردازی را در طراحی خود می بندند:

  • نبود یک طرح نمای خوب و متناسب با نورپردازی.

که اغلب نماهای طراحی شده این مشکل را دارند.یک نمای خوب نمایی است که قابلیت خودنمایی در طول روز و شب را داشته باشد ، لیکن اکثر نماهای طراحی شده در کشور -حتی آن هایی که دارای زیبایی بصری فوق العاده هستند- قابلیت نورپردازی مناسب و متناسب در شب را ندارند ، چرا که بسیاری از معماران تفکر و تخصص طراحی نورپردازی را ندارند و بسیاری از آن ها نه منابع نوری را به خوبی می شناسند و نه تجربه کافی کار با آن ها را دارند و خیلی از طراحان نما اصلا به نمای شب آن فکر نمی کنند.

  • نبود امکان جایگذاری مناسب منابع نوری بر روی نما و ایجاد خیرگی و نازیبایی نا خواسته.

گاهی اوقات یک نما دارای قابلیت نورپردازی مناسب و متناسب را دارد،لیکن مکان مناسبی برای جایگذاری منابع نوری ندارد ، لذا منابع نوری در طول روز ایجاد نازیبایی می کنند و در طول شب چشم مخاطب و دیگران را آزار می دهد و مفهوم نورپردازی را به کل تحت الشعاع قرار می دهد.

  •  نبود سیستم برق رسانی مناسب

علاوه بر مشکلات فوق می توان به نبود سیستم برق رسانی و تامین انرژی برای نورپردازی اشاره کرد ، لذا با توجه به اتمام کار بنا امکان حفر مسیر و سیم کشی توکار نیست و چاره ای جز کاهش کیفیت نورپردازی و یا سیم کشی روکار و تخریب نمای بنا نیست.

بهترین راهکار برای اصلاح روند طراحی نورپردازی ، معماری نور:

معماری نور هنر طراحی نما متناسب با اصول طراحی نورپردازی است

معمار نور کسی است که آشنایی کامل با اصول معماری و طراحی نما ، منابع نوری رایج و مناسب برای نورپردازی ، روانشناسی رنگ نور ، مخاطب شناسی و اصول ابتدایی جامعه شناسی ،اصول اولیه انتقال انرژی،خیرگی و اصول رفع خیرگی داشته باشد.

معمار نور با استفاده از این ابزارها می تواند برخلاف یک معمار و یا یک طراح نورپردازی دو نمای مناسب و متناسب برای شب و روز نما ارائه دهد که تناسب بین نمای روز و شب ، عدم ایجاد خیرگی در شب ، عدم اعمال نازیبایی در روز ، در برداشتن مفاهیم معماری در روز و شب ، کاهش هزینه های اولیه ، کاهش هزینه های ثانویه ، کاهش مصرف انرژی در نورپردازی ، کاهش نیاز به روشنایی مصنوعی داخلی در طول روز و …… را در برداشته باشد.

محاسبه گستره اشباع رنگ، گستره آبی نشان دهنده مرجع استاندارد است، و گستره قرمز نشان دهنده مقدار اندازه گیری شده. Gamut Area Index GAI

آشنایی با شاخص گستره اشباع رنگ GAI

آشنایی با شاخص گستره اشباع رنگ GAI

 طی دهه گذشته تکنولوژی ال ای دی LED پیشرفت های چشم گیری را تجربه کرده است و در نتیجه نورپردازی LED به صورت رو به رشدی مورد پذیرش قرار گرفته است.پیشنهاد می شود به منظور تشخیص مناسب بودن روشنایی هنگام استفاده از نورپردازی و روشنایی LED،، اندازه گیری شاخص گستره اشباع رنگ Gamu Area Index یا GAI را در دستور کار قرار دهید.

به عنوان یک قاعده کلی، GAI معمولا با استفاده از مساحت چندضلعی های مشخص شده توسط رده بندی رنگی نور در ۸ نمونه رنگ مورد استفاده در تشخیص CRI منبع نوری (R1~R8) -همان نمونه هایی که تحت گستره رنگ CIE1979 برای محاسبه نمود رنگ CRI برای منبع نور موردنظر به کار می روند- محاسبه می شود.

گستره اشباع رنگ Gamut area

شکل ۱: استاندارد هر یک از دامنه های گستره اشباع رنگ در CIE 1976 منبع

 

محاسبه گستره اشباع رنگ، گستره آبی نشان دهنده مرجع استاندارد است، و گستره قرمز نشان دهنده مقدار اندازه گیری شده. Gamut Area Index GAI

شکل ۲: محاسبه گستره اشباع رنگ، گستره آبی نشان دهنده مرجع استاندارد است، و گستره قرمز نشان دهنده مقدار اندازه گیری شده.

مساحت چند ضلعی های ایجاد شده با این نمودار معرف شاخص گستره اشباع رنگ GAI منبع نور است، لذا هر چقدر سطح بزرگ تر باشد شاخص گستره اشباع رنگ GAI بالاتر خواهد بود. شاخص کستره اشباع رنگ GAI بالا، مشخصه یک منبع با تمایز رنگ خوب و اشباع نمودن یا سرزنده کردن رنگ ها است. شاخص اشباع رنگ GAI می تواند متجاوز از ۱۰۰ باشد، که این معمولا نشان دهنده این است که رنگ ها اغراق آمیز نشان داده خواهند شد. عموم معمار ها، متخصصین روشنایی و نورپردازی، طراحان صنعتی و طراحان نورپردازی تئاتری ، انتخاب منبع نوری با نمود رنگ CRI بالا (۸۵ یا بیشتر) و شاخص اشباع رنگ GAI بالا را پیشنهاد می کنند.

در واقع اشباع رنگ به عنوان یک سطح دو بعدی تشریح می شود، همانند مختصات رنگ xy  یا u’v’. عموما اشباع رنگ در صنایع نمایشگر ها و چاپگر ها و به منظور مشخص نمودن مقدار رنگی که با این سیستم ها قابل تولید است مورد استفاده قرار می گیرد، با این وجود گستره اشباع رنگ به سرعت تبدیل به یک کمیت حیاتی برای ارزیابی منابع نوری جدید که امکان نمود بهتر رنگ های سرزنده را فراهم می کنند تبدیل شد. اشباع رنگ توسط مجموعه رنگ هایی خاص که به وسیله منبع نور نمود پیدا می کنند شکل می گیرد و اگر مجموعه دیگری از رنگ ها مورد استقاده قرار بگیرد، سطح اشباع متفاوت خواهد بود.

مهم است که درک کنیم در عین حالی که نمود رنگ و اشباع رنگ به هم مرتبط هستند، کاملا از هم متفاوت هستند. نمود رنگ منبع نور به وسیله شاخص نمود رنگ CRI اندازه گیری می شود. این کار معمولا به وسیله مقایسه نمود ۸ رنگ اول مرجع رنگ CRI و اثر منبع نور مورد آزمایش به نسبت منبع نور مرجع انجام می شود. اشباع رنگ نمود یافته توسط منبع نور تحت عنوان کمیت ضریب اشباع رنگ (GAI)  محاسبه می شود. اگر نقاط رنگی مورد استفاده برای محاسبه CRI به مختصات دو بعدی متناظر انتقال داده شوند، سطح محصور شده ای که تشکیل می دهند همان گستره اشباع رنگ خواهد بود.

نمود رنگ های مورد استفاده برای محاسبه CRI تحت یک منبع نور جسم سیاه در دمای رنگ (CCT) برابر با ۳۰۰۰  کلویدن منجر به CRI برابر با ۱۰۰ خواهد کرد. به همین دلیل هم ،چنین منبع نوری برای تشخیص CRI مورد مقایسه قرار می گیرد. برای هر منبع نوری که نقاط رنگی را دقیقا عین جسم سیاه مذکور نمود نمی دهد، نمود رنگ CRI زیر ۱۰۰ خواهد بود. مرتبط کردن نقاط رنگی نمود یافته به یکدیگر، گستره اشباعی مشابه شکل زیر تشکیل خواهد داد. سطح اشباع برای هر منبع نوری که CRI  آن اندازه گیری شده است قابل تعیین است.

گستره اشباع رنگ تابشگر جسم سیاه با CRI برابر 100. نقاط متصل شده نشان دهنده مراجع نمود رنگ R1-R8 هستند.

شکل ۳: گستره اشباع رنگ تابشگر جسم سیاه با CRI برابر ۱۰۰٫ نقاط متصل شده نشان دهنده مراجع نمود رنگ R1-R8 هستند. منبع

شاخص گستره اشباع رنگ (GAI) با تقسیم کردن مساحت گستره اشباع رنگ شکل گرفته توسط منبع نور تقسیم بر مساحت گستره اشباع شکل گرفته توسط منبع مرجع با مرجع قرارداد مجموعه رنگ مورد استفاده برای محاسبه CRI محاسبه می شود. طبق این تعریف هر منبع نوری با CRI برابر با ۱۰۰ دارای GAI متناظر است (۱۰۰). شکل ۴ نشان دهنده سطح اشباع یک منبع نور دارای دمای رنگ نور CCT = 3000 کلوین در مقایسه با سطح اشباع تابشگر جسم سیاه دارای CRI 100 است.

نه CRI و نه GAI به تنهایی نشانگر برتری دیداری نیستند. تحقیقات نشان دادند که در بعضی موارد تمایل است رنگ ها جلوه گر تر از آنچه با منبع نور دارای CRI 100 ممکن است دیده شوند. اگر تحت چنین منبع نوری رنگ های مذکور جلوه گر تر از منبع نور مرجع نمود پیدا کنند، CRI کمتر از ۱۰۰ خواهد بود، ولی آنگونه که شکل شماره ۴ نشان می دهد، اشباعی فراتر از منبع نور مرجع به نمایش خواهند گذاشت. این افزایش در گستره اشباع رنگ را نیز می تواند با شاخص گستره اشباع رنگ اندازه گیری کرد. این نکته را فراموش نکنید که مقدار بیشتر GAI همیشه به معنی جلوه دادن بیشتر همه رنگ ها نیست. ممکن مقدار بیشتر GAI به وسیله افزایش سطح اشباع در محدوده های خاصی از مختصات رنگ حاصل شده باشد. از این رو مهم است که برای دستیابی به درک بهتری از محدوده هایی که باعث افزایش گستره اشباع رنگ می شوند، به نمودار های گستره اشباع رنگ (همچون شکل شماره ۴) نیز نظری بیاندازید.

 گستره اشباع رنگ یک منبع نوری خاص که دقیقا مشابه جسم سیاه مرجع نیست، لذا طبق تعریف نمود رنگ، CRI کمتر از 100 خواهد بود، در حالی که سطح اشباع رنگ بزرگ تر است و در نتیجه GAI بیشتر از 100 خواهند بود.

شکل ۴: گستره اشباع رنگ یک منبع نوری خاص که دقیقا مشابه جسم سیاه مرجع نیست، لذا طبق تعریف نمود رنگ، CRI کمتر از ۱۰۰ خواهد بود، در حالی که سطح اشباع رنگ بزرگ تر است و در نتیجه GAI بیشتر از ۱۰۰ خواهند بود.

در این شکل ،متخصصین رنگ عملیات مهندسی برای روی انتشار طیفی توان منبع نور فوق (سری Vibrant شرکت XICATO) انجام داده اند، طوری که رنگ ها به نسبت یک لامپ هالوژن بیشتر جلوه گر خواهند بود. متعادل کردن نگرش به CRI و GAI اجازه رسیدن به سطح مطلوب جلوه رنگ، بدون غیر طبیعی به چشم آمدن را می دهد.
نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین-نورپردازی جایگاه های تماشاچیان

برنده جایزه “درخشان” سال ۲۰۱۷ به خاطر برتری در طراحی نورپردازی داخلی،خانه اپرای هاربین

نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین Harbin Opera House مفتخر به دریافت نشان برتری IALD شد.

“هنرمندان هم بسته بیجینگ” (Beijing United Artists) ،جواهری درخشان را در شهر یخ روشن کردند.

دهم می، فیلادلفیا| اعضای برجسته حرفه ی نورپردازی دهم ماه می در Crystal Team Room جمع شدند، تا برنده جایزه ۳۴ مین دوره مسابقات بین المللی سالانه طراحی نورپردازی انجمن بین المللی طراحان نورپردازی (IALD) را گرامی بدارند. ۲۲ پروژه از ۸ کشور به نمایش گذاشته شدند، که شامل پروژه های داخلی، بناهای یاد بود، نما ها، موزه ها، و سکونتگاه ها می شدند. برنده ی امسال برخی از خلاق ترین و الهام بخش ترین کارهایی که در سطح جهان طراحی نورپردازی معمارانه پیدا می شود را به نمایش درآورد.

طراحی نورپردازی داخلی اپرای هاربین

خانه اپرای هاربین-طراحی نورپردازی داخلی توسط شرکت طراحی نورپردازی هنرمندان همبسته بیجینگ BEIJING UNITED ARTISTS LIGHTING DESIGN
LTD | PHOTO © HUFTON + CROW

همان طور که پیش از این نیز گفته بودیم برنده بیشترین امتیاز در تمام دسته بندی ها، علاوه بر دریافت نشان برتری برای پروژه خود ، نشان “درخشان” IALD را به خاطر برتری در طراحی نورپردازی دریافت می کند. “هنرمندان هم بسته بیجینگ” (Beijing United Artists) نیز برای اولین بار این افتخار را به دست آوردند. این جایزه توسط فردی به نام دانگنینگ وانگ Dongning Wang به خاطر طراحی نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین در چین دریافت شد.

شهر هاربین در چین، که به عنوان “شهر یخ” شناخته می شود، در این سال ها مجهز به یک سالن اپرای شکوهمند و وسیع شده است. برای تناسب با محیط و فضاسازی یخ زده اطراف، تیم طراحی نورپردازی با شعار “نورپردازی آهنگ موسیقی یخ زده” این طراحی نورپردازی را به انجام رساندند.

در میان اقلیم یخ زده و حیات وحش رام نشده این شهر شمالی، این بنا آشکاری و بی آلایشی آبگینه گون را آمیخته با پستی و بلندی و سرشت آن جا به رخ می کشد. چالش طراحی نورپردازی جستن راهی برای نمایاندن بی آلایشی و آشکاری این فضا همراه با بهبود تجربه ی بازدید کنندگان از این فضا و از موسیقی نواخته در آن است.

 

طراحی نورپردازی و سه شیوه مورد استفاده جهت نورپردازی داخلی آتریوم-خانه اپرای هاربین

طراحی نورپردازی و سه شیوه مورد استفاده جهت نورپردازی داخلی آتریوم

گروه طراحان نورپردازی، سه شیوه ی طراحی برای نورپردازی آتریوم اصلی در یک بخش از سقف، با توسعه به صورت سلسه وار طراحی کردند. در ورودی لابی “یک فرش خوش آمدگویی” ساخته از نور; در میانه، حجم زیادی از نور غیر مستقیم، و بر روی پوسته چوبین انتهای لابی ، یک تابش عمودی. تمام ابزار نورپردازی کاملا در معماری بنا مخفی شده اند، که آهنگی خوشاید از نور که توسط جزئیات تکنیکال تخریب نشده ، و یا توسط نقاط برجسته و یا گوشه های تیز آزرده نشده را خلق می کند. پوسته چوبی ، نقطه کانونی لابی است; نورپردازی فراگیر (Washed) از سمت بالا ، به تمام لابی گیرایی گرم و دلربایی عطا می کند. برای بیرون این خیمه، منابع نوری اسپات لایت (موضعی) SpotLight درون شکاف هایی قرار داده شده اند که نور را به سمت زمین هدایت می کنند که این تکنیک از بازتابش نور جلوگیری می کند و باعث می شود افرادی که داخل هستند به خوبی بیرون را ببینند.

به جهت خلق جلوه ی در حال تلألؤ بر روی سقف هرمی شکل شیشه ای، طراح یک سمت از هر قسمت نما را انتخاب کرده است و آن را با یک لایه سوراخدار درآمیخته است. در نتیجه نور خورشید به هر بخش هرم تلألؤ می بخشد و بازتاب های متفاوتی از شیشه را در طول روز خلق می کند. در شب شیشه لایه دار از پایین توسط نوارهای نوری LED پر نور می شود، آنگونه که طوری به نظر برسد هاله نور از داخل است و این باعث جلب توجه بازدید کنندگان از فاصله دور می شود. درون تئاتر بزرگ تر ، معمار درخواست یک “الماس” درخشان برای محدوده VIP مخصوص مالک واقع در بالای “میان اشکوب” mezzanine داشت. سازه های RGB LED سفارشی در پشت پنل آکرولیکی الماس تعبیه و مفخی شده اند و بسته به فصل های یا پیش آمدها از رنگ سفید ستاره ای  تا امبر گرم تغییر رنگ می دهند.

تلالو ستاره ها در راهرو خانه اپرای هاربین

خانه اپرای هاربین-فضای داخلی-طراحی نورپردازی توسط شرکت طراحی نورپردازی هنرمندان همبسته بیجینگ BEIJING UNITED ARTISTS LIGHTING DESIGN- PHOTO © HUFTON + CROW

رویکرد الماس درخشنده و پرستاره در راهرو ای که پلازای مربوط به پارکینگ طبقه زیرین را به لابی اصلی متصل می کند نیز تکرار شده است : نورپردازی به وسیله فیبر های نورانی Fiber Optic Lighting باعث کاهش مزاحمت دید می شود و در عین حال یک ورودی باشکوه و ستاره ای را در پلکان خلق می کند.

یکی از داوران در این خصوص می گوید : “این تیم چند راهکار نورپردازی به منظور همنوازی با این بخش دارای معماری تندیس گون به وجود آوردند” ،و داور دیگری می گوید :”فقط WOW”

در تئاتر کوچک تر ، مهمانان به وسیله یک پنجره پانورامایی در پشت صحنه نمای بیرونی ساختمان را یادآور می شوند. این ارتباط یکپارچه با محیط بیرونی،جلوه ی درخشان موج برکه بیرونی را همانند سازی می کند. امواج درخشان نور بر روی دیوارها توسط منابع نوری دفنی زاویه بسته ایجاد می شوند. سازه ها با احتیاط درون کناره هایی  در طور دیوار ها جایگذاری شده اند. در همراهی با نور، بافت نامنظم دیوار، جاذبه ریتم و سایه هایی خوش آیند خلق می کند.

برای دستیابی به بی آلایشی در فضا، برای طراحان بسیار مهم بود که مهمانان فقط نور و نه منابع نور را مشاهده کنند. طراح مفهوم (کانسپت) Consept با یک متخصص نرم افزار و یک طراح صنعتی همکاری داشت. این تیم در تعامل با یکدیگر در حالی که توصیه هایی تخصصی در خصوص این که منابع نوری کجا  مخفی شوند وضع می کردند، با هم روشنایی هر فضا را نیز محاسبه کردند. بخاطر تلاش های آن ها، بازدید کننده می تواند زیبایی فضا را بدون اطلاع از حضور هر منبع نوری سیاحت کند.

یکی از داوران در خصوص این پروژه نورپردازی داخلی نوشته است : “این نورپردازی، یک نورپردازی هیجان آور آمیخته با دستاورد های تکنیکال بسیار خوب است”، داوری دیگر نیز نوشته است : “پشتیبانی معماری با طراحی نورپردازی نمی توانست بهتر از این باشد، جسارت این طراحی نورپردازی شگفت انگیز است”

نمایی از نورپردازی داخلی از بیرون ساختمان

نمایی از نورپردازی داخلی از بیرون ساختمان
PHOTO © ADAM MØRK

طراحی نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین-نورپردازی سن تئاتر بزرگ تر

طراحی نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین-نورپردازی سن تئاتر بزرگ تر

امواج درخشان نور بر روی دیواره ها-طراحی نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین

امواج درخشان نور بر روی دیواره ها-طراحی نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین

نمایی از نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین-نورپردازی و روشنایی

نمایی از نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین

نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین-نورپردازی جایگاه های تماشاچیان

نورپردازی داخلی خانه اپرای هاربین-نورپردازی جایگاه ها

نمایی بیرونی از معماری زیبای خانه اپرای هاربین-نورپردازی داخلی منتخب

نمایی بیرونی از معماری زیبای خانه اپرای هاربین

نمایی زیبا از شهر یخ-شهر هاربین

نمایی زیبا از شهر یخ-شهر هاربین

پ.ن:تصاویر با کیفیت تر از این نورپردازی داخلی موجود است ،در صورت تمایل به آدرس IranLighting@gmail.com و یا آی دی تلگرامی @Alitavanaie پیام بزنید تا فایل ها ارسال شوند.

منبع تصاویر نورپردازی و اطلاعات فوق، وبسایت IALD.org

تفاوت تکنولوژی رایج تولید نور LED و تکنولوژی خورشیدگون نیمه هادی سئول برپایه فسفر

LED های خورشیدگون Sunlike

شرکت های قطعه سازی “نیمه هادی سئول” “Seoul Semiconductor” و  مواد اولیه توشیبا “Toshiba Materials” ، فناوری LED طول موج-گسترده Broad-Spectrum به نام خورشیدگون Sunlike را معرفی کردند.

پکیج های LED خورشیدگون SunLike ارائه شده در تابستان گذشته، توزیع طیفی خورشید را شبیه سازی می کنند و هدف از تولید این پکیج ها تولید نور مورد نیاز جهت برجسته تر کردن نورپردازی های دارای جزئیات (خصوصا رنگی) فراوان است.

شرکت های قطعه سازی “نیمه هادی سئول” از کره جنوبی و “مواد اولیه ی توشیبا” ژاپن طی کنفرانس مطبوعاتی در فرانکفورت آلمان اعلام کردند که پکیج های  LED ال ای دی دارای این تکنولوژی جدید که خورشیدگون Sunlike نامیده می شود، بر پایه تکنولوژی فسفر جدید توشیبا به نام TRI-R عمل می کنند. این LED ال ای دی ها لزوما یک توزیع طیفی یکپارچه گسترده  broad spectral power distribution (SPD) که بیشتر از LED های فسفردار دیگر شبیه نور خورشید است را ارائه می دهند. این LED ها به منظور پردازش بهتر و دقیق تر رنگ، از یک منبع نور بنفش رنگ و ترکیب فسفر های قرمز، سبز، و آبی (RGB) بهره می برند که در نهایت مشکل شدت (پیک) زیاد نور آبی در LED های مبتنی بر منبع نور آبی را مرتفع می کنند.

کاتسوهیرو شینوساوا Katsuhiro Shinosawa، سرپرست و مدیراجرایی تبلیغات توشیبا اعلام کرده است که LED های مبتنی بر فسفر TRI-P امتیازاتی نزدیک ۱۰۰ در آیتم های اشباع رنگ Rg و راستی رنگ Rf مشخص شده در استاندارد TM-30 انجمن مهندسی روشنایی (IES) کسب می کند. این استاندارد منتشر شده در سال ۲۰۱۵ جایگزینی برای ضریب نمود رنگ CRI است ، هرچند که هنوز TM-30 به صورت جهانی مورد استفاده قرار نگرفته است. تصویر زیر شباهت به نور خورشید را برای LED های رایج (راستی) و LED های مبتنی بر TRI-R (چپ) را نشان می دهد.

تفاوت تکنولوژی رایج تولید نور LED و تکنولوژی خورشیدگون نیمه هادی سئول برپایه فسفر

تفاوت تکنولوژی رایج تولید نور LED و تکنولوژی خورشیدگون نیمه هادی سئول برپایه فسفر

همانطور که پیش تر متذکر شدیم، مزایای اعلام شده LED های خورشید گون، شامل “رفع پیک آبی” و “نمود رنگ فوق العاده” می شود. پیک نور آبی LED ها به عنوان یک خطر زیستی نیز شناخته می شود. فراتر از این باید گفت که انرژی نوری نور آبی برای سیستم دیداری بشر آن قدر ها بهینه نیست.

 

شرکت های نیمه هادی سازی سئول و  مواد اولیه توشیبا اعلام کرده اند که تکنولوژی پکیج LED جدیدی را ارائه می کنند که توزیع طیفی شبیه تری به نور خورشید را به نسبت LED های سفید پوشیده با فسفر سنتی تولید می کنند.

تکنولوژی خورشید گون مشابه تکنولوژی پکیج های LED فاقد نور آبی ارائه شده توسط Soraa است. البته تکنولوژی Soraa یک خلا انرژی در ناحیه آبی دارد. Soraa نیز از یک منتشر کننده نور بنفش بهره می برد که از طرف عده ای مورد این سوال بود که آیا نور نزدیک به فرابنفش باعث مسائل سلامتی می شود یا خیر، البته Soraa برای سال ها LED هایی مبتنی بر نور بنفش می فروشد.

در جلسه پرسش و پاسخ برگزار شده در کنفرانس خبری فرانکفورت، مدیران اجرایی سئول و توشیبا مورد سوال هایی در خصوص LED های رقیب (با این که نام Soraa مستقیما ذکر نشد) قرار گرفتند، جواب به نظر مستقیما به محصولات Soraa اشاره کرد. پکیج های LED رقیب یک پیک در محدوده بنفش دارند و یک منحنی خورشیدگون یکپارجه ارائه نمی دهند. بیان شد که فسفر های TRI-R آن قدر بهیه هستند که توانسته اند شدت زیاد حوزه ی نور بنفش را مرتفع کنند.

صحبت کاربرد های LED های خورشیدگون شد که آندریاس وایل Andreas Weisl ، سرپرست مدیریتی و نائب رئیس فروش شرکت نیمه هادی سئول در اروپا، بیان کرد که اهداف ابتدایی، بیان جزئیات رنگی، مقاصد هتل داری، معماری، بهداشتی، و مسکونی هستند. وایل گفت “این جا است که کیفیت نور مهم می شود!” و طیف طول موجی وسیع، نیازهای کیفی ما را تامین می کند.

وایل همین طور اشاره به شانس های فروش بالقوه این تکنولوژی کرد.  او بیان کرد که هدف سئول برای تکنولوژی خورشیدگون ۴ میلیاد دلار از بازاز جهانی روشنایی و نورپردازی است. او همچنین بیان کرد که سئول معتقد است می تواند ۳ درصد از این بخش بازار را در سال ۲۰۱۷ به دست بیاورد.

وایل همین طور گفت که تکنولوژی خورشیدگون بازار هدفی از خلا کاربردی که میلی به استفاده از منابع LED نداشتند را دارد. یک نمونه نورپردازی با هدف باغبانی است، جایی که LED ها به خوبی در تامین روشنایی بعضی محصولات زراعی عمل می کنند، ولی فاقد یک طیف وسیع و دارای نور سبز-زرد، مانند نور های HID تخلیه الکتریکی هستند. تفکرات کنونی نشان می دهد که محصولات زراعی با هدف زیست توده، علاوه بر نورهای آبی و قرمز نیازمند طیف طول موج سبز و زرد نیز هستند. ما این زمینه را در تعدادی از مقالات روشنایی باغبانی خود مورد توجه قرار دادیم که موضوع بحث ما در کنفرانس نورپردازی کشاورزی آکتبر خواهد بود.

سئول بیان کرد در حال حاضر برخی از سردمداران صنعت روشنایی و نورپردازی، LED های خورشید گون را مورد بررسی قرار می دهند و سئول قول داده است نمونه های فراوانی را در طول تابستان در اختیار قرار دهد. در ابتدا سئول تکنولوژی خورشیدگون خود را در COB LED ها ارائه خواهد کرد. وایل گفت که COB LED ها در محصولات نورپردازی جهت دار با اهداف نمایش جزئیات مورد استفاده قرار میگیرند و لذا COB های خورشیدگون می توانند به سرعت تحولی در فضا ایجاد کنند. در ادامه نیز این شرکت این تکنولوژی را در اختیار پکیج های توان-متوسط مانند LED های ولتاژ بالای مبتی بر تکنولوژی MJT سئول (تکنولوژی چند پیوند Junction) که چند منبع نور را به صورت سری در پروسه نهایی تولید LED با هم سری می کنند قرار خواهد داد.

سئول جزئیاتی از عملکرد LED ها تحت معیار TM-30 در اختیار قرار نداد. این شرکت گفت که بازده نوری ممکن است افت ۱۰% نسبت به منابع پربازده به همراه داشته باشد. البته باید متذکر شد که LED های دارای نمود رنگ بالا، معمولا افت بازده مشابهی را نشان می دهند.

آلودگی نوری-نمایی از آلودگی نور حاصل از نورپردازی ها و روشنایی های آلوده کننده در شهر مشهد
آلودگی نوری ، آلودگی زیبا!
نمایی از آلودگی نور حاصل از نورپردازی ها و روشنایی های آلوده کننده در شهر مشهد منبع

نمایی از آلودگی نور حاصل از نورپردازی ها و روشنایی های آلوده کننده در شهر مشهد منبع

وقتی صحبت از آلودگی می کنیم، ابتدا ذهن خیلی ها به سمت نازیبایی، کثیفی و تاریکی معطوف می شود ، اما باید گفت که گاهی اوقات آلودگی هایی مثل آلودگی نوری می تواند به ظاهر زیبا باشد!

هر زمان که بشر دستی بر سر طبیعت می کشد و ذهنش اختراعی تازه را جستجو می کند و می یابد ، این نوگرایی استعداد باقوه ای در تولید آلودگی خواهد داشت. آتش ، خط ، چرخ ، نیروی بخار ، موتور احتراقی ، پلاستیک، انرژی های هسته ای و …. و همین طور روشنایی. ما با تامین روشنایی در شب، امکان فعالیت فراتر از روز را برای خود فراهم می کنیم، امنیت را به ارمغان می آوریم، با نورپردازی های زیبا ، جلوه های بصری فوق العاده ای را خلق می کنیم که شاید نشود در روز تصورش را هم داشت، مشتری برای اجناس خود جذب می کنیم و …. ، اما،تقریبا هر آورده ای خرجی دارد، گاه این خرج از طلا و جواهر و وقت و امثالهم است ، و گاهی اوقات از محیط زیست پیرامون ما که به آن احتیاج داریم.

بعد از ظهور هر فناوری ، بشر تشنه وار به آن مشتاق می شود ، و گاهی اوقات آن قدر از آن بهره می برد که بیمار می شود. وقتی نور مصنوعی ابداع شد، بشر به آن حریص شد، ابتدا به روشن نمودن محیط فعالیت خود قانع بود، بعد رفته رفته سعی کرد محیط عبادت خود را روشن کند، بعدها برای حفظ امنیت رو به روشن نمودن محیط های شهری کرد، بعد حس کرد که محیط زندگی او چقدر تاریک است و دلهره آور ، پس روشنایی را به درون منزل خود برد، بعد ها با خود اندیشید ، این روشنایی ها چقدر کم هستند! پس روغن بیشتری سوزاند ، اما باز هم حسی به او میگفت ، روشن ترش کن! پس در اولین فرصت پس از اختراع الکتریسیته رو به تولید چراغ های الکتریکی (برقی) نمود. رفته رفته بشر بیشتر نور خواست و هرچه بیشتر نور به دست آورد بیشتر طمع کرد ، تا زمانی که وقتی سرش را بالا گرفت، آسمان را تاریک تر از زمین دید.

آلودگی نوری-نمایی از یک شهر که با نورهای مصنوعی انباشته شده است.

آلودگی نوری-نمایی از یک شهر که با نورهای مصنوعی انباشته شده است. منبع

وقتی ما نور را بیش از حد در محیطی ، حصوصا محیط بیرون مورد استفاده قرار می گیریم، و این نور تماما یا در مواردی خارج از کنترل ما به محیط تابیده می شود ، دچار آلودگی نوری می شویم. شناخته شده ترین نوع آلودگی نور در جوامع بشری، تابش بیش از حد نور به سمت آسمان (مستقیم یا غیر مستقیم) ، روشن شدن بخارات و ذرات معلق در هوا و در نتیجه روشن شدن اتمسفر و پوشیده شدن ستارگانی که دارای روشنی کمتری نسبت به روشنایی مصنوعی آسمان هستند می باشد(مثل محو شدن ستارگان در روز) که در دو مبحث …… مورد بحث قرار دادیم

آلودگی نوری-تاثیر نامطلوب طیف نور موج آبی بر روی ترشح ملاتونینهمان طور که آلودگی آسمان یکی از انواع آلودگی نور است ، و می تواند ما را از دیدن زیبایی آسمان بی بهره کند، این آلودگی می تواند در زمین و زیر مجموعه های آن نیز بروز کند. از اولین انواع آلودگی نور می توان به اختلال سیستم خواب و استراحت بشر اشاره کرد. نور مصنوعی -خصوصا نورهای دارای دمای رنگ بالاتر- می توانند باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین در بدن شوند. این هورمون به صورت طبیعی توسط غده صنوبری در تاریکی شب ترشح می شود ، اما نور مصنوعی باعث می شود بدن به صورت طبیعی وقوع شب را حس نکند و این هورمون ترشح نشود، لذا فرآیند خواب در بشر مختل می شود که می تواند باعث وقوع اختلال در فرآیند خواب شود.  این اختلال می تواند در سالمندان که کمتر قدرت ترشح این هورمون را دارند شدید تر شود.

 

از دیگر عوارض نور مصنوعی بر انسان می تواند عوارض نامطلوب روانی نورپردازی نامناسب باشد. رنگ های خشن و پرقدرت نور ، خیرگی های بیش از حد ،استروب و فلش های بی مورد ، فلیکر های بی جا، تمام این ها می توانند کم و بیش ذهن انسان ها را دچار اغتشاش و ناراحتی کنند و در طولانی مدت می توانند حتی باعث بیماری های روحی و روانی گردند. نورپردازی نامتناسب قرمز رنگ در یک محیط مسکونی می تواند باعث ناآرامی افراد خانه، درگیری های لفظی و یا حتی فیزیکی شود.همین طور اگر نور به صورت کنترل نشده ای در حالت جهت دار به چشم  تابیده شود ،می تواند به سلول های حس گر نور در چشم آسیب های جدی وارد نماید.

آلودگی نوری-تاثیر نامطلوب نورپردازی قرمز-قرار گرفتن بیش از اندازه در چنین فضایی می تواند باعث بروز مشکلات عصبی شود. منبع

تاثیر نامطلوب نورپردازی قرمز-قرار گرفتن بیش از اندازه در چنین فضایی می تواند باعث بروز مشکلات عصبی شود. منبع

این عوارض نورپردازی صرفا مستقیما بشر را مورد تهدید قرار نمی دهند ، درختان که عوامل تصفیه محیط زیست ما هستند ، و جذب کنندگان انرژی خورشید ، با یک نورپردازی نامتناس ممکن است مریض شوند و یا حتی بمیرند. این مورد را پیش از این به تفصیل در مقاله خطرات نور مصنوعی برای درختان و گیاهان شرح داده ایم.

حشرات و حیوانات نیز از آزار آلودگی نوری حاصل از نور مصنوعی بشر در امان نیستند ، طبق تحقیقی که در یکی از شهرهای ایالات متحده صورت گرفته بود، بچه لاک پشت های دریایی که سر از تخم در می آورند، به صورت طبیعی به سمت روشنایی حاصل از تابش نور مهتاب در آب دریا پیش می روند ، لیکن ما با ایجاد یک روشنایی قوی تر، آن ها را دچار اشتباه می کنیم. این نوزادان لاک پشت مسیر را اشتباه می روند و به دریا نمی رسند و در معرض شکارچیان قرار میگیرند. حشرات نیز می توانند مثل دیگر جانوران با نور مصنوعی مسحور شوند و زندگی آنها دچار اشکالات اساسی شود. وجود نور بیش از حد در یک فضای مملو از حشرات (همچون پارک ها) ، زندگی آن ها را دچار تغییرات اساسی می کند. حشره ها به صورت طبیعی برای یافت یک مسیر در رو از یک فضای بسته به سمت نور حرکت می کنند. شاید یک حشره قدرت درک این را نداشته باشد که نورهم می تواند مصنوعی باشد! لذا به سمت نور حرکت می کند و نور حشره را به خود جذب می کند. این حشرات می توانند هم طعمه جانوران دیگر شوند و هم طعمه گرما و نور لامپ و حداقل آسیب وارده به آن ها می تواند از دست دادن انرژی برای یک تحرک بی مورد باشد.

آلودگی نوری-تاثیرات ناملوب نورپردازی مصنوعی بر مسیریابی لاک پشت ها

بچه لاک پشت ها بنا بر غریضه نورمصنوعی را با بازتاب نور ماه و ستاره ها در دریا اشتباه می گیرند و رو به نورهای مصنوعی حرکت می کنند. منبع

آلودگی نوری ، صرفا نمی بایست یک آلودگی مستقیم باشد. گاهی اوقات نور مصنوعی حاصل بشر می تواند آلودگی های جانبی داشته باشد. از تامین روغن برای چراغ های قدیمی و آلودگی حاصله گرفته ، تا تامین انرژی مورد نیاز جهت روشنایی و آلودگی حاصل از این تولید انرژی! حتی تولید و دفع یک منبع نور روشنایی و نورپردازی هم می تواند برای محیط زیست آسیب رسان و آلوده کننده باشد! به عنوان مثال یک لامپ فلورسنت حاوی شیوه ، مواد فلورسنت ، فلرزات ، پلاستیک و از همه مهم تر جیوه باشد! این که برای تولید این لامپ چقدر انرژی و آلودگی تامین و تولید شده باشند به کنار ، این که چقدر طول می کشد یک تیوب شیشه ای در محیط زیست حل شود و این که چه فرآیندی برای احیانا بازیافت آن نیاز است به کنار ، جیوه ای که عموما در مواد فلورسنت داخل لامپ محصور هست می تواند موجب مسمومیت شدید شود و سرطان زا است و احتمال شکستن این لامپ ها دور از ذهن نیست، پیش تر در مقاله خطرات ناشی از انواع لامپ های فلورسنت (لامپ مهتابی) و کم مصرف به بررسی آسیب های ناشی از لامپ فلورسنت و چگونگی بهتر مدیریت کردند آن ها پرداخته ایم.

از عوارض دیگر برخی لامپ ها می تواند به گرما و پرتوهای ناخواسته اشاره کرد ، پرتوهای  فرابنفش ناشی از یک لامپ که گاهی اوقات می توانند برای سلامتی خطرساز باشند، و یا حداقل رنگهای با ارزش آثار هنری را کم رنگ کنند. پرتوهای مادون فرمز نیز می توانند گاهی اوقات آسیب رسان باشند.همین طور گرمای ناخواسته یک لامپ نیز می تواند باعث شود انرژی زیادی برای سرمایش و انتقال آن به بیرون محیط صرف شود.

برای کاهش آلودگی نوری چه باید کرد؟؟؟

نکته مهم همین است، چه باید کرد؟

خوب اولین و بهترین گزینه برای کاهش تمام آلودگی های فوق پرهیز از استفاده بیش از حد از لامپ های مصنوعی است.با این راهکار تمام مسائل فوق کاهش خواهند یافت.هم با کاهش نور نامطلوب و هم با افزایش طول عمر آن ها و کاهش اثرات نامطلوب حاصل از تولید/بازیافت ان ها. این ترفند می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • Dimming یا کاهش نور ناخواسته
  • Switching off یا خاموش کردن نورهای غیر مورد نیاز
  • Management یا مدیریت دو مورد فوق توسط یک سیستم BMS
کاهش آلودگی نوری-خاموش شدن نورپردازی ناخواسته عدم نیاز

خاموش شدن نورهای تامین کننده روشنایی در زمان عدم نیاز منبع

راه حل بعدی جهت دهی مناسب و پوشاندن منابع نوری در جهت های نامطلوب است. این کار را می تواند با Optic مناسب و Shielding ، پوشانیدن انجام داد. این کار نیز باعث آلودگی های نوری مثل آسمان روشن ، خیرگی نامطلوب ، اثرات محیط زیستی، اثرات روانی و امثالهم خواهد شد.

آلودگی نوری-خیرگی-ناشی از تابش اشتباه نور و نورپردازی غلط

تابش نور در زوایای غیر زوایای مورد نیاز باعث آلودگی نوری و تاثیر نامطلوب بر انسان و محیط زیست می شود. منبع

راه حل بعدی در کاهش آلودگی نوری استفاده از رنگ ها و طیف های مطلوب است. این مسئله را هم می تواند در پزشکی ، روانشناسی رنگ و طب سنتی جست و جو کرد، و هم می توان در تاثیر نور بر محیط زیست. بعضی از طیف ها می توانند برای بشر و حیوانات و گیاهان مشکل ساز باشند.مثلا رنگ های دمای بالا باعث کاهش ترشح ملاتونین می شوند. یا رنگ های طیف آبی و قرمز برای گیاهان آسیب رسان باشند. یا مثلا می توان با کنترل طیف های نور مرئی از جذب حشرات/حیوانات به منابع نوری جلوگیری کرد.

آلودگی نوری-نورپردازی با رنگ های سرد تر (دمای رنگ بالاتر) باعث افزایش سطح هوشیاری می شود.

نورپردازی با رنگ های سرد تر (دمای رنگ بالاتر) باعث افزایش سطح هوشیاری می شود. منبع

روشنایی و سلامت

شدت نور و طیف رنگ صحیحی که ضمن انجام وظیفه روشنایی به محیط زیست آسیبی وارد نکند ارزشمند است . در غیر این صورت انرژی نه تنها به هدر می رود که میتواند آثار تخریبی روانی و زیست محیطی به بار بیاورد .

فراتر از در نظر گرفتن عوامل انرژی ، مهم است که در طراحی نور سطح روشنایی در حدی باشد که موجب ایجاد سردرد ، استرس ، و افزایش فشار خون نشود . علاوه بر این حساسیت به نور یا نور بیش از حد می تواند بهره وری کارگر را کاهش دهد .

بهره گیری از ویژگی های نور طبیعی در محتوای طیفی نور مصنوعی از طریق تجزیه و تحلیل کیفیت روشنایی می تواند مفید واقع شود . اتکای بیشتر به استفاده از نور طبیعی نه تنها موجب کاهش مصرف انرژی است بلکه تاثیرات مثبتی بر سلامت و عملکرد انسان دارد . مطالعات جدید نشان داده اند که عملکرد دانش آموزان تحت تاثیر مدت زمان بهره گیری از نور روز در برنامه منظم روزانه است . به طور مشابه سیستم های روشنایی که موجب به حداکثر رساندن مقدار مناسب از نور در زمان مناسب از روز می شوند در کاهش علائم بیماری آلزایمر در سالمندان موثر هستند . همینطور اختلال در چرخه شبانه روزی طبیعی و الگوی تغییرات فصلی زمین می تواند مشکلات متعددی از جمله سرطان پستان ، اختلال خلقی فصلی و …. ایجاد کند .

مطالعه انجام شده در سال ۱۹۷۲ و ۱۹۸۱ توسط رابرت اولریش نشان داد که بیمارانی که پس از عمل جراحی در اتاق های بیمارستان با پنجره بستری شدند نسبت به بیمارانی که در اتاق های فاقد پنجره بستری شدند علائم منفی کمتری از خود نشان دادند .

آلیسون جینگ ژو استاد یار دانشگاه تورنتو مطالعاتی را برای تجزیه تحلیل ارتباط بین نور و احساسات انسانی انجام داد و در نهایت دریافت که در روزهای آفتابی افراد مستعد افسردگی افسرده تر می شوند . همچنین دریافت نور کم باعث می شود مردم تصمیم گیری عقلانی تر داشته باشند و در حل و فصل مشکلاتشان موفق تر باشند . همینطور در تاریکی احساسات کمی سرکوب شده در حالیکه در نور روشن تشدید شده است .

سیستم های کنترل روشنایی

سیستم کنترل روشنایی ، سیستم مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه های روشنایی از طریق کمک به ارائه نور تنها زمانی که مورد نیاز است می باشد . سیستم مدیریت روشنایی معمولا ترکیب استفاده از برنامه های زمان ، کنترل اشغال و کنترل فتوسل است . برخی از این سیستم ها نیز پاسخ به تقضای کم کردن نور و یا خاموش کردن چراغ بصورت خودکار است . سیستم های مدیریت روشنایی گاهی در سیستم های اتوماسیون ساختمان گنجانیده می شوند .

بسیاری از سیستم های کنترل روشنایی جدیدتر بی سیم بوده و دارای مزیت نصب و راه اندازی آسان هستند و امکان همکاری با دیگر سیستم های کنترل ساختمان را مبتنی بر استاندارد ها فراهم می کنند .

حسگر حضور به ما اجازه می دهد هر زمان که کسی در داخل منطقه اسکن شده وارد شد روشنایی را کنترل کند . هنگامیکه هیچ حرکتی تشخیص داده نشد چراغ خاموش می شود .

سنسور مادون قرمز به تغییرات دما واکنش نشان می دهد از قبیل الگوی ایجاد شده در حرکت یک فرد .

سنسور التراسونیک انتقال صدا در محدوده بالاتر از شنوایی انسان و نظارت بر مدت زمان لازم برای امواج صوتی به بازگشت را کنترل می کند . با استفاده از سنسور التراسونیک می توانید موانع اطراف را ببینید و برای مناطق با کابینت و قفسه بندی ، دستشویی ها و مناطق باز و مناطقی که نیاز به پوشش ۳۶۰ درجه دارد بکار برید .

برخی از سنسورها از هردو فناوری مادون قرمز و مافوق صوت بهره می برند لیکن گران تر هستند . آنها را می توان برای کنترل یک لامپ یا یک لوستر بکار برد .

تاریخچه روشنایی

با کشف آتش اولین شکل از نور مصنوعی برای روشن کردن ناحیه آتش و یا مشعل بکار گرفته شد . اینچنین بود که در هزاران سال قبل از میلاد مسیح آتش در غارهای شهر پکن افروخته شد . مردم ماقبل تاریخ با ریختن روغن در چراغ ، محیط اطراف خود را روشن می کردند .

این چراغ ها از مواد طبیعی مانند سنگ ها ، پوسته ها ، شاخ و برگ درختان ساخته شده بودند و با گریس پر شده و فتیله بر روی آن قرار می گرفت . از کرم شب تاب نیز به عنوان منبع نور استفاده می شد . بعد از آن شمع و چراغ شیشه ای و سفالی هم اختراع شدند ، لوستر یک شکل اولیه از لامپ بود .

کاهش عمده در هزینه های روشنایی با کشف روغن نهنگ رخ داد . استفاده از روغن نهنگ پس از آنکه ابراهیم گسنر زمین شناس کانادایی برای اولین بار نفت سفید را در سال ۱۸۴۰ تولید کرد کاهش یافت و باعث شد که هزینه روشنایی باز هم کاهش یابد . در سال ۱۸۵۰ به علت کمبود نهنگ قیمت روغن نهنگ به طور چشمگیری افزایش یافت و همین باعث کاهش استفاده از آن در روشنایی شد .

در سال ۱۸۶۰استفاده از گاز و نفت سفید در روشنایی به جای روغن نهنگ رواج یافت . ناقوس مرگ نهایی استفاده از روغن نهنگ در سال ۱۸۵۹ زمانیکه نفت خام کشف شد و صنعت نفت بوجود آمد به صدا در آمد .

روشنایی های گازی به اندازه کافی مقرون به صرفه نبود و در چراغ های خیابانی در سطح شهرها و نیز برخی از ساختمان های تجاری و منازل افراد ثروتمند بکار گرفته شد . افت بزرگ بعدی در قیمت روشنایی در سال ۱۸۸۰ با معرفی سیستم های روشنایی قوس کربنی برای فضا و خیابان های بزرگ و لامپ های رشته ای برای روشنایی محیط داخلی و خارجی بوجود آمد .

با گذشت زمان سیستم های روشنایی در همه جا در کشورهای توسعه یافته رواج یافت . الگوهای خواب تغییر کرد . بهبود روشنایی در شب ، امکان فعالیت بیشتر را فراهم کرد و وجود چراغ های خیابانی موجب کاهش امار جرم و جنایت شهری گردید .

در اواخر قرن بیستم لامپهای فلورسنت کاهش چشمگیری در هزینه های روشنایی ایجاد کرد اما امروز سیستم های روشنایی LED انقلاب دیگری در عرصه روشنایی بوجود آورده و نه تنها هزینه های روشنایی را به حداقل رسانده بلکه باعث کاهش آثار تخریبی بر روی محیط زیست نیزگردیده است .

اشتباهات رایج در نورپردازی خانه

نورپردازی یک اتاق به نظر می رسد به اندازه کافی آسان باشد . اما برخی اشتباهات خاص باعث می شود احساس خوب یک فضای راحت از بین برود . در اینجا به برخی از اشتباهات معمول در نورپردازی خانه اشاره می کنیم :

۱ . محدود فکر نکنید

به نظر می رسد به اندازه کافی آسان است که یک ردیف چراغ در یک اتاق نصب کنیم اما این استراتژی ناامید کننده خواهد بود . صاحب خانه تمایل دارد اتاق را برای میزبانی از مهمانان روشن کند اما باید توجه کرد که اکتفا به روشنایی سقفی درست نیست بلکه بهتر است از روشنایی مطالعه ، تختخواب ، آباژور و مانند اینها استفاده شود .

۲ . استفاده از دیمر را از دست ندهید .

دیمرها بهترین راه برای مخفی نگه داشتن طراحی روشنایی هستند . آنها به شما اجازه می دهند روشنایی خود را در هنگام تغییر وضعیت از روز به شب و بالعکس تنظیم و کنترل کنید و بسته به خلق و خوی خود مهمانی شام خود را با نور مناسب همچون یک ورزشگاه روشن کنید .

۳ . در مورد جایی که سایه افتاده است دقت کنید .

اگر محل منبع نور در جای درستی نباشد ممکن است شما به جای ایجاد راه حل مشکل ایجاد کنید . در حمام سعی کنید نور در دو طرف آینه باشد به جای یک نور تک در بالای آینه . روشنایی های سقفی می تواند ایجاد سایه کند برای این منظور بهتر است از روشنایی های مکمل با نور افقی استفاده شود .

۴ . منبع نور با سایز مناسب انتخاب کنید .

این یک اشتباه رایج است که یک لوستر کوچک را در بالای یک میز ناهار خوری بزرگ نصب کنیم و یا یک لوستر بزرگ را بالای یک میز کوچک . در مورد مبلمان نیز به همین شکل است . این ناهماهنگی ها باعث ایجاد نگاه نامتناسب می شود .

۵ . منبع نور را در ارتفاع مفید قرار دهید .

یک لوستر باید حداقل ۶۶ اینچ از کف اتاق فاصله داشته باشد همینطور یک آویز در بالای اپن آشپزخانه باید ۳۰ تا ۳۶ اینچ با سطح اپن فاصله داشته باشد دقت کنید لامپ را در ارتفاع مناسب قرار دهید تا از هدر رفتن نور جلوگیری کنید .

۶ .رنگ اتاق خود را در نظر بگیرید .

مهم نیست که چند چراغ در اتاق خود قرار داده اید ممکن است اگر دیوار ها تیره باشند احساس نداشته باشد . اما رنگ کمی متفاوت در خانواده همان رنگ می تواند موجب ایجاد تفاوت شود .

۷ . از مصرف انرژی غافل نشوید .

مطمئنا شما از این حقیقت غافل نیستید استفاده از روشنایی LED می تواند مصرف انرژی شما را تا حد زیادی کاهش دهد همینطور استفاده از دیمر در جلوگیری از هدر رفتن برق موثر است .

 

۱۰ نکته در مورد نورپردازی هتل

اجازه ندهید که نور ضعیف موجب ایجاد سایه در هتل شما گردد . تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۴ در هتل های لندن در حدود ۱۰۰۰۰ بررسی انجام گرفته شده نشان داد که بسیاری از مهمانان شکایاتی در مورد نور کم و پراکنده در هتل محل اقامت خود داشتند .

۱ . داشتن یه طرح نورپردازی

هنگامیکه نورپردازی هتل خوب است شما لزوما متوجه آن نمی شوید اما هنگامیکه دارای نقص باشد بلافاصله خودنمایی می کند . سبک و طرح نورپردازی همیشه در خط مقدم برنامه است . داشتن یک طرح برنامه ریزی خوب خصوصا برای روشنایی در مناطق عمومی موجب جلوگیری از برداشت اول منفی در ذهن مسافران و مهمانان خواهد شد .

۲ . انطباق روشنایی هتل با تغییر طرح بندی

سالن هتل ها دائما در حال تغییر است به همین دلیل نور بیش از حد در این قسمت مورد انتظار است . فضاهای مختلف از یک هتل مانند لابی ، رستوران ، کافی شاپ و … نیازمند نورپردازی مناسب خود می باشد . همین طور قسمتی از شبانه روز که در آن هستیم طرح نورپردازی خاص خود را دارد . به عنوان مثال هنگام صبحانه ممکن است نور سرد مورد نیاز باشد در حالی که در شب نور گرم تر استفاده شود .

۳ . حفظ مفهوم

نورپردازی باید متناسب با مفهوم طراحی کلی از یک هتل باشد . این امر در مورد اتاق های هتل ها و اماکن عمومی به طور یکسان مهم است . نورپردازی باید برای برجسته کردن جنبه های معماری و یا تزئینی که به یک هتل استعداد منحصر به فرد بودن می دهد استفاده شود .

۴ . مطمئن شوید که همه مناطق نور خوبی دارند .

در نورپردازی هتل اغلب راهرو ها نادیده گرفته می شوند همینطور بخش مهمی از نورپردازی مربوط به سالن انتظار است . همینطور نور کافی هنگام تعیین مسیر باید وجود داشته باشد .

۵ . نگاه داشتن انعطاف پذیری نور اتاق

روشنایی اتاق ها باید به اندازه کافی باشد تا اتاق فضایی گرم و نرم برای استراحت به نظر آید . بنابراین مهم است که اتصالات به اندازه کافی باشد . یکی از مهمترین اتصالات چراغ مطالعه است . همینطور وجود یک کلید اصلی برای خاموش کردن کلیه چراغ ها الزامی است .

۶ . پرهیز از پیچیدگی

آیا تا به حال زمان زیادی را برای پیدا کردن جای کلید برق در اتاق یا دستشویی کرده اید ؟ مشخص است که این مسئله بسیار آزار دهنده است . حتما از سیستم های روشنایی سنسور دار استفاده کنید .

۷ . در کیفیت سرمایه گذاری کنید

یکی از چیزهایی که باعث می شود مهمانان هر روز ، هر هفته و هر سال در هتل شما رفت و آمد داشته باشند همین اتصالات نور است بنابراین سعی کنید از تجهیزات نورپردازی با کیفیت استفاده کنید .

۸ . ارائه روشنایی برای رویدادهای متنوع

در هتل ها رویدادهای مختلفی از جمله جلسات کسب و کار و مراسم عروسی صورت می گیرد . بنابراین مهم است که نورپردازی بسته به رویداد تغییر کند .

۹ . انعکاس نور طبیعی

در گذشته اتاق بدون پنجره و در نتیجه بدون نور طبیعی اغلب برای رویدادهای کسب و کار در نظر گرفته می شد . در حالیکه امروزه نور طبیعی باید در برنامه گنجانده شود .

۱۰ . بهره وری

ال ای دی ها در حال حاضر انتخاب شماره یک برای هتل ها هستند به طوریکه موجب صرفه جویی در هزینه ها و افزایش کارایی می شوند .

 

نورپردازی خیابان

آیا تا کنون پیش آمده است که در طول یک خیابان راه بروید و هنگام نزدیک شدن ببینید که تیر چراغ برق رو به خاموشی می رود . تا کنون هیچ توضیح منطقی برای این پدیده پیدا نشده است .

در برخی از مطالعات موردی از مردم اعلام کرده اند که این پیشامد در زمانی عاطفی اتفاق می افتد مثلا زمانیکه شما خسته هستید و یا عصبانی ، اما هنوز دانشمندان نتوانسته اند ثابت کنند که حالت عاطفی مردم دلیل این مدعا است .

دانشمندان با اطمینان ادعا میکنند که این پدیده اتفاق می افتد و اینکه مردم آن را به پای سیم کشی معیوب و نقص در اتصالات می دانند . اما از سوی دیگر دانشمندان نمیتوانند ثابت کنند که چگونه انسان با سیستم الکتریکی واکنش نشان می دهد .

از آنجا که تنها انرژی که در بدن تولید می شود همان است که به ما کمک می کند تا نفس بکشیم ، راه برویم و این یک انرژی داخلی است ، یک باور رایج بوجود آورده است که بدن می تواند الکتریسیته ساکن تولید کند در حالیکه این یک افسانه است . لباس خاص در یک محیط خشک می تواند الکتریسیته ساکن تولید کند که برای تاثیر بر چراغ های خیابانی کافی نیست .

ماریو بنومو استاد مهندسی روشنایی در دانشگاه میلان در این مورد اینچنین می گوید : رایج ترین چراغ های خیابانی در سراسر جهان معمولا لامپ های بخار سدیم هستند . لامپ های بخار سدیم دارای دونوع کم فشار و پر فشار هستند . لامپ کم فشار معمولا برای تولید نور زرد و پرفشار برای تولید نور سفید بکار می رود . چراغ های خیابانی اکثرا کم فشار هستند .

بنومو چنین ادامه می دهد که وقتی یک لامپ به پایان عمر خود می رسد واکنش هایی دارد که می تواند این موضوع را توجیه کند . لامپ های قدیمی تر نیاز به فشار بالاتری دارند . این به این معنی است که زمانیکه آنها تازه روشن می شوند فشار کافی است اما زمانیکه به حداکثر درخشندگی خود می رسند فشار مورد نیاز بیش از آن چیزی است که دریافت میکنند و همین باعث می شود که لامپ خاموش به نظر برسد .