چیپ ال ای اس ام دی 5630 5630 SMD LED Chip

SMD LED چیست(اس ام دی ال ای دی)؟

SMD LED چیست(اس ام دی ال ای دی)؟

SMD مخفف Surface Mounted Device می باشد که به تکنولوژی در ساخت محصولات الکترونیکی گفته می شود که برخلاف قطعات DIP برپایه لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ بر روی بورد بنا شده است.تکنولوژی SMD در LED ال ای دی ها کاربرد فراوانی دارد ، به طوری که اکثر قطعات ال ای دی LED مورد استفاده در موارد روشنایی و نورپردازی برپایه این تکنولوژی ساخته شده اند.

مزایای تکنولوژی اس ام دی SMD برای محصولات ال ای دی LED مورد استفاده در روشنایی و نورپردازی :

همان طور که پیش از این در مبحث ال ای دی های دی آی پی DIP LED  گفته بودیم ، مشکل اصلی ال ای دی های DIP عدم امکان استفاده از هیت سینک های خارجی است.برای رفع این مشکل و در نتیجه امکان بالا بردن توان و طول عمر ال ای دی LED ها و همچنین بهبود کیفیت لحیم کاری ال ای دی LED ها ، تولید کنندگان به تولید ال ای دی LED های اس ام دی SMD روی آوردند.این ال ای دی LED ها دارای دو یا چند پایه برای لحیم کاری به اضافه یک پد مخصوص برای انتقال حرارت هستند.معمولا جنس این پد از جنس مس با کیفیت است و ال ای دی LED هایی که فاقد مس مرغوب یا فلزات مناسب تر هستند در انتقال حرارت به مشکل بر خواهند خورد و دارای طول عمر مناسب نخواهند بود.

نمایی از یک ال ای دی اس ام دی SMD LED

نمایی از یک ال ای دی اس ام دی SMD LED

چیپ های اس ام دی دارای انواع مختلف می باشند.بر خلاف تصور عموم مرد ، ال ای دی های پاور Power LED نیز به علت شیوه لحیم کاری آن ها جز دسته اس ام دی SMD ها قرار می گیرند.

ال ای دی پاور Power LED ادیسون

ال ای دی پاور Power LED ادیسون

از انواع این ال ای دی LED ها می توان به چیپ های SMD اس ام دی ۵۰۵۰ ، ۳۵۲۸ ، ۵۶۳۰ و غیره اشاره کرد که در ال ای دی استریپ ها Strip LED ، نواری و خطی کاربرد دارند.

چیپ ال ای اس ام دی 5630 5630 SMD LED Chip

چیپ ال ای اس ام دی ۵۶۳۰
۵۶۳۰ SMD LED Chip

از نکاتی که باید در مورد چیپ های ال ای دی اس ام دی SMD LED Chips اشاره کرد استفاده از سیم های طلایی Golden Wires در ساختار آن هاسدت ، در زیر چند تصویر نمونه را برای درک بهتر موضوع قرار می دهیم :

یک تصویر با کنتراست بالا از یک ال ای دی اس ام دی توان بالا High Power SMD LED Chip[

یک تصویر با کنتراست بالا از یک ال ای دی اس ام دی توان بالا High Power SMD LED Chip

ساختار یک پاور ال ای دی Power LED

ساختار یک پاور ال ای دی Power LED

همان طور که گفتیم در چیپ های اس ام دی از سیم طلا Golden Wire بهره برده می شود ، لذا یکی از راه های تشخیص اس ام دی SMD ها از سی او بی COB ها همین است ، چرا که سی او بی COB ها به حای سیم های طلا از بورد هایی به منظور برقراری اتصالات بهره می برند.

 

طراحی نورپردازی مدرن یک بنای مسکونی-نمای بیرونی

هدف ما از نورپردازی چیست؟(طراحی نورپردازی بناهای مسکونی)

هدف ما از نورپردازی چیست؟(طراحی نورپردازی بنا های مسکونی)

برخلاف تصور بسیاری از مردم ، سخت ترین نوع طراحی نورپردازی در معماری نور ، طراحی نورپردازی بناهای مسکونی است!

چرا؟ به این دلایل :

  • بر خلاف دیگر بنا ها که ریش و قیچی به دست طراح نورپردازی داده می شود ، این جا ریش و قیچی در دست سازنده بنا ، فروشنده و ساکنان بنا است و آن ها بسته به سلیقه خود برای شما مشخص می کنند که چگونه طراحی کنید
  • تفکر،سلیقه ، هدف و انگیزه هر یک از این افراد در هر یک از بنا ها متفاوت است ، پس شما می بایست یک معادله پیچیده چند مجهولی طراحی نورپردازی را تجزیه تحلیل و حل نمایید.
  • متاسفانه در کشور ما تنوع نوع معماری بناهای مسکونی بی شمار است و در طراحی معماری و ساخت خیلی از این بنا ها به هیچ وجه به مقوله معماری نور و نورپردازی بنا توجه نشده است.
  • معمولا بسیاری از ساختمان های مسکونی در شرایط سخت مالی ساخته می شوند،لذا سعی می کنند در بعد نورپردازی که آخرین بخش ساخت بنا است صرفه جویی کنند.

در هر صورت درصورتی که قصد طراحی نورپردازی چنین بنایی را داشتید ، باید در نظر داشته باشید که غالبا کارفرمای شما در امر طراحی نورپردازی می تواند انگیزه های زیر را برای اجرای نورپردازی داشته باشد:

  1. کمک به و تسریع در روند فروش ساختمان های مسکونی.
  2. افزایش شکوه بنا.
  3. ایجاد محیط مطلوب برای سکونت در بنا

در پایین به بسط هر کدام از سه مورد بالا می پردازیم:

۱- کمک به و تسریع در روند فروش ساختمان های مسکونی:

معمولا اکثر پیمانکاران و بساز بفروش ها طالب چنین طراحی نورپردازی هستند.اگر چه این نوع طراحی خلاف تعهدات یک طراح نورپردازی و اصول معماری نور است ، لیکن چنین افرادی خواه یا ناخواه این نورپردازی را اجرا خواهند نمود ، حال چه بهتر که ما با اصول معماری نور بتوانیم یک طراحی نورپردازی مناسب تر و بهینه تر به ایشان پیشنهاد نماییم.این افراد معمولا در طراحی و اجرای نورپردازی به دنبال کاهش هزینه ها ، افزایش جذابیت نما و خیره کننده بودن نورپردازی آن هستند و اکثرا زیاد به دنبال ماندگاری نورپردازی و بهبود تاثیرات روانی آن نیستند.لذا باید سعی کنیم این موارد را با در نظر گرفتن اصول رعایت نماییم . به عنوان مثال به جای استفاده از رنگ های خشونت زا همچون قرمز و رنگ های تحریک کننده همچون ارغوانی ، از رنگ مهیج فیروزه ای و کهربایی (نارنجی) در کنار عناصر سفید و سبز و مقدار کمی از قرمز بهره ببریم (شدت و قدرت هر یک از رنگ های فوق به سلیقه مخاطب نیز بستگی دارد).همچنین چنانچه در این بنا ها که اکثرا در معماری آن مکانی برای مخفی نمودن منبع نور وجود ندارد مکان مناسبی برای جایگذاری پروژکتور ها پیدا نکردیم ، به دنبال استفاده از منابع نور کوچک و زیبا باشیم.همچنین برای کاهش هزینه ها باید سعی کنیم بر روی نورپردازی نقاط کانونی (Focal Points) تمرکز کنیم تا علاوه بر کاهش هزینه ها باعث جلب توجه مشتری شده باشیم.همچنین می توانید از نورپردازی های داینامیک ارزان قیمت نیز بهره ببرید.

طراحی نورپردازی ساختمان مسکونی-مجتمع مسکونی میلاد

طراحی نورپردازی ساختمان مسکونی-مجتمع مسکونی میلاد

۲-افزایش شکوه ساختمان مسکونی:

برخی از کارفرما های معماری نور ، کسانی هستند که به دنبال افزایش شکوه ساختمان مسکونی خود هستند ، مانند شخصیت های مطرح ، طراحان معماری ساختمان های باشکوه ، ساختمان های مناطق ثروتمند و حتی کسانی که به دنبال چشم و هم چشمی هستند! این افراد معمولا نقطه مخالف بساز و بفروش ها هستند ، و در طراحی نورپردازی بنا ، دنبال استفاده از زیبا ترین متریال ها، بهترین طراحی نورپردازی ، و ماندگارترین تجهیزات هستند.یم نقص کوچک در نورپردازی این بنا ها می تواند یک رزومه خوب را از دست شما خارج کند.لذا سعی کنید کارفرمای خود را ترقیب کنید به بهبود زیر ساخت ها (مانند افزایش برخی ساختارها به بنا جهت کاهش اغتشاش بصری و خیرگی و بهبود سیم کشی و سیستم انتقال انرژی).همچنین سعی کنید به آن ها بقبولانید که از متریال های برتر و دارای CE اروپا استفاده کنند.یک حلقه ضعیف در زنجیره طراحی نورپردازی این بنا باعث پاره شدن زنجیر شکوه نورپردازی آن می شود.سعی کنید از رنگ های با ابهتی هممچون کهربایی (نارنجی روشن) ، سفید گرم ،زرد، سفید طبیعی (Cool White/Natural White) و اندکی سفید استفاده کنید.همچنین می توانید متناسب با شخصیت بنا از رنگ های دیگر (به ترتیب اولویت فیروزه ای ،آبی  ، سبز ، قرمز ،بنفش و …)  با رعایت  اصول هنری بهره ببرید.به هیچ وجه از رنگ های کم شخصیتی مثل ارغوانی در مقیاس انبود بهره نبرید ، مگر این که بنا،بنای خاصی باشد و یا شما قصد دارید طرحی سفارشی و متفاوت در عین رعایت اصول ارائه دهید (هر غیر ممکنی با رعایت اصول ممکن است).در طراحی نورپردازی این بنا ها علاوه بر تاکید نقاط قوت و نقاط کانونی بنا از نورپردازی مناطق دیگر غافل نشوید. همین طور بسیار سعی کنید نقایص احتمالی بنا را بپوشانید.در صورت استفاده از نورپردازی داینامیک می بایست از یک ضرب آهنگ کلاسیک،با شکوه و استوار بهره ببرید.

نمونه طراحی نورپردازی به جهت افزایش شکوه بنا

نمونه طراحی نورپردازی به جهت افزایش شکوه بنا

ایجاد محیط مطلوب برای سکونت در بنا:

این جا است که وظیفه اصلی یک معمار نور و طراح نورپردازی در طراحی بناهای مسکونی خودنمایی می کند ، نورپردازی بنای مسکونی برای بهبود روند سکونت و بهبود خصوصیات روانشناختی محیط.شما می بایست اثری خلق کنید که هنگام ورود به آن ، شخص هر چقدر هم که خسته باشد احساس آرامش نموده و حس کند از محیط پر از مشغله بیرون رها شده است و معنای واقعی سکنا را  به او القا کنید.شخص می بایست در این محیط احساس آرامش داشته باشد ، احساس ماندگاری داشته باشد و نباید حس خشونت ، خستگی و گریز در او تقویت شود.معمولا کارفرمای شما در این پروسه ساکنان بناهای مسکونی ، اشخاصی که برای خود مسکنی ماندگار می سازند و یا پیمانکاران ساختمانی با وجدان و خوش ذوق هستند.

طراحی نورپردازی چنین ساختمانی نیاز به یک تفکر چندین روزه دارد ، چرا که خواسته شما صرفا طراحی نورپردازی با شکوه یا امثالهم نیست ، طراحی نورپردازی شما می بایست دارای شکوه باشد ، دارای زیبایی باشد ، دارای خصوصیات انتقال حس روانی مثبت باشد ، در عین پرهزینه نبودن دارای نقص نیز نباشد،ماندگار باشد و قابلیت تعمیر و نگهداری را نیز دارا باشد.ان شاء الله در یک مقاله دیگر به صورت تخصصی تر به مبحث طراحی نورپردازی این بنا ها می پردازیم ، لیکن در حالت کلی در این بنا ها باید سعی کنیم از رنگ های قرمز و ارغوانی به ندرت و صرفا در نواحی خاص بهره ببریم.بیشتر سعی شود از رنگ های خنثی و طیف سفید بهره برده و در کنار آن از رنگ های سرد و آرامش بخش همچون طیف های آبی و فیروزه ای و سبز بهره ببریم.همچنین می توان در قسمت های خاص مثل محیط های پذیرایی و آشچزخانه ها از رنگ های گرم نیز بهره برد.

طراحی نورپردازی مدرن یک بنای مسکونی-نمای بیرونی

طراحی نورپردازی مدرن یک بنای مسکونی-نمای بیرونی

طراحی نورپردازی مدرن یک بنای مسکونی-نمای داخلی

طراحی نورپردازی مدرن یک بنای مسکونی-نمای داخلی

برگزیده طراحی میدان فهمیده مشهد

مقایسه تصویری طراحی نورپردازی برگزیده تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

 مقایسه تصویری طرح نورپردازی برگزیده تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

نتیجه مسابقه طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد اعلام شد، طرح زیر به عنوان طرح منتخب اعلام شد و طرح ارائه شده شرکت به عنوان طرح دوم اعلام گردید

برگزیده طراحی میدان فهمیده مشهد

برگزیده طراحی میدان فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی پیشنهادی به وسیله شرکت معماری نور کهربا

طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

ط طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

همان طور که پیش تر در مطلب طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد نیز اعلام کرده بودیم ، در طراحی نورپردازی ارائه شده به وسیله معماری نور کهربا ، عنصر گذرگاه و پل عابر پیاده مرکزی این تقاطع که به عنوان شناسه منحصر به فرد آن نیز شناخته می شود به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته شده بود و سعی شده بود این خصوصیت برجسته شود.

در طرح برگزیده نورپردازی این تقاظع عنصر گذرگاه و پل عابر پیاده نادیده گرفته شده است.

طراحی نورپردازی پل عابر پیاده شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی پل عابر پیاده شهید فهمیده مشهد

همین طور در نورپردازی گذرگاه پایین وسائل نقلیه از پرژکتور های Meteor و شهاب سنگی با افکت خاص بهره برده شد.

 

طراحی نورپردازی گذرگاه اتومبیل میدان شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی گذرگاه اتومبیل میدان شهید فهمیده مشهد

همین طور در طراحی نورپردازی قسمت زیرین پل وسائل نقلیه سیستم وِزه ای در نظر گرفته شده است که بدون دیده شدن منابع نور به صورت مخفی قسمت زیرین پل را نورپردازی می کند.منابع نوری در بین شیار ها مخفش شده اند و نور شیارها + نور دیواره ها وستون ها را تامین می کنند.

جایگذاری منابع نوری به شکلی بوده که برای اجرای طرح نورپردازی فوق نیازی به سد معبر وسائل نقلیه نباشد.

نمای پایین نورپردازی برج ایفل پاریس

هدف ما از نورپردازی چیست؟(طراحی نورپردازی آثار تاریخی و مذهبی)

هدف ما از نورپردازی چیست؟(طراحی نورپردازی آثار تاریخی)

یکی از مسائل پیش روی یک طراح نورپردازی -همانند طراحان دیگر رشته ها- هدف او برای نورپردازی یک بنا/فضا است.ما به عنوان یک طراح نورپردازی می بایست پیش از هر چیز به این فکر کنیم که هدف ما از نورپردازی چیست.این هدف ما است که در آینده نقش مفهوم و concept ما برای طراحی نورپردازی را مشخص می کند.

مثلا فرض کنید به شما یک بنای تاریخی داده می شود و شما وظیفه طراحی یک نورپردازی متناسب و فوق العاده را به عهده می گیرید.هدف شما از نورپردازی یک بنای تاریخی چه خواهد بود؟

  • طراحی نورپردازی در جهت افزایش زیبایی نما؟
  • طراحی نورپردازی به منظور جلب توجه مخاطب؟
  • طراحی نورپردازی به منظور ایجاد آرامش؟
  • یا طراحی نورپردازی در جهت بهتر نشان دادن معماری بنا؟

چیزی که مشخص است ارزش یک بنای تاریخی به تاریخی بودن آن و سبک معماری ماندگار آن است.این سبک معماری هر چقدر هم که پیش پا افتاده باشد و یا به نظر زیبا نباشد ، عنصر هویت بخش و موثر آن بنا است و وظیفه یک معمار نور و طراح نورپردازی این است که پیش از هر کاری سعی در حفظ هویت این بنا داشته باشد ، چرا که مخاطب این بنا ، گردشگر و توریست ، برای دیدن بنا ، همان گونه که بوده و هست به این مکان امده و ما نمی بایست با تحمیل نظر شخصی خود هویت بنا را از او بگیریم.

استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

در طراحی نورپردازی چنین بنایی، پس از سعی در حفظ هویت بنا باید سعی در بهتر نشان دادن وجوه تمایز ان بنا و برتری های آن نسبت به دیگر بنا ها داشته باشیم.مثلا اگر ما در حال طراحی نورپردازی ساختمان منارجبنان اصفهان هستیم ، شاخصه این بنا مناره های آن است ، پس ما می بایست سعی کنیم مناره ها را به عنوان عنصر شاخص بیشتر برجسته کنیم ، و این برجستگی نمی بایست تا حدی باشد که باعث ایجاد یک تضاد عمده شود.

نکته مهم بعدی در طراحی نورپردازی یک بنای تاریخی ، که شاید مهم ترین نکته هم باشد ، سعی در جایگذاری صحیح منابع نوری است.منابع نوری باید به گونه ای در نظر گرفته شوند که برای نصب آن ها نیازی به تخریب بنا نباشد و هم چنین باعث ایجاد خیرگی و ازبین بردن عناصر معماری اصلی بنا نباشد.به عنوان مثال می بایست ترجیحا از منابع نوری دفنی و منابع نوری اسپات که از دور به سمت مکان مورد نظر نشانه رفته اند بهره ببریم.در مثال بیمارستان امام رضا می بینیم که منابع نوری بر روی سنگ های بنا و بر روی نرده های فوقانی نصب شده اند که این امر در طولانی مدت باعث تخریب شدید بنا خواهد شد.

رنگ ها و انتخاب رنگ منابع نوری نیز نقش مهمی در فرآیند طراحی نورپردازی بنا دارند.مثلا ما حق نداریم یک کاشیکاری فوق العاده زیبا با رنگ های زنده و متضاد را با یک نور تک رنگ نورپردازی نماییم ، چرا که نور تک رنگ باعث پوشیده شدن رنگ های متضاد می شود و رنگ قرمز یک کاشی در نور آبی قابل مشاهده نیست و ما عملا نمای شب یک بنا را تخریب کرده ایم.لذا در جایی که رنگ نقش اصلی را ایفا می کند ، باید از نورهای مایل به سفید و با کیفیت (CRI بالا) بهره ببریم و در جایی که رنگ اهمیت چندانی ندارد (مثل یک دیوار خشتی) ، می توانیم از نور تک رنگ متناسب بهره ببریم.

 

یک نمونه طراحی نور با رعایت رنگ بندی مناسب جهت نورپردازی مسجد

یک نمونه طراحی نور با رعایت رنگ بندی مناسب جهت نورپردازی مسجد

رنگ های مورد استفاده در بناهای تاریخی می بایست بسیار با دقت و متناسب انتخاب شوند.در کشور ما که اکثر بناهای تاریخی جنبه مذهبی دارند ، می بایست تا جای ممکن از رنگ های طیف سفید ، آبی ، کهربایی ، نارنجی ، زرد و سبز استفاده کرد.همین طور در بناهای باستانی ایران می توان از رنگ های مورد پسند ایران کهن همچون رنک بنفش آبی و زرد استفاده کرد.در به کارگیری رنگ ها و جایگزاری آن ها در طراحی نورپردازی بناهای مذهبی و تاریخی  بایست دقت کرد رنگ ها داری آشفتگی ، تداخل بی مفهوم و تضاد شدید نباشند ، مگر این که قصد ارائه مفهوم خاص و مهمی را داشته باشیم.

یک نمونه ال ای دی کلاهی DIP LED دارای هیت سینک

آشنایی با انواع ال ای دی LED(ال ای دی DIP LED دی آی پی)

لامپ ال ای دی DIP LED دی آی پی چیست؟

 

ال ای دی LED 5 میلی متری لنز دار DIP

ال ای دی LED 5 میلی متری لنز دار DIP

معمولا زمانی که نامی از لامپ ال ای دی LED برده میشود ، ذهن ها به سمت لامپ های ال ای دی ۵ میلی متریدی آی پی ۵mm DIP LED منعطف میشود.این نوع از ال ای دی LED که قدیمی ترین و شناخته شده ترین نوع ال ای دی LED نیز هستند -که در بازار ایران به نام ۵ میلی متری ، کلاهی ، اووال و … شناخته می شوند- در سال های ابتدائی کاربرد زیادی در تولیدات روشنایی و نورپردازی داشتند.این نوع از لامپ ال ای دی LED از یک پکیج پلاستیکی کپسول مانند تشکیل شده است که درون آن چیپ لامپ ال ای دی وجود دارد و دو پایه بلند فلزی به عنوان اتصال از آن خارج شده است.همچنین برخی از این نوع ال ای دی ها دارای یک برجستگی پلاستیکی اضافه  هستند که کار یک لنز ساده را انجام می دهد.

لغت DIP مخفف تکنولوژی dual in-line package می باشد که تکنولوژی ساخت قطعات الکترونیکی است که دو ردیف پایه برای هر قطعه در نظر گرفته می شود که از درون بورد PCB عبور کرده و لحیم می شوند.

امروزه کمتر از این نوع ال ای دی ها در صنعت نورپردازی و روشنایی استفاده می شود،چرا که این ال ای دی ها نسبت به مدل های پاور ال ای دی Power LED،اس ام دی SMD و سی او بی COB بازده کمتر ، کاهش نور بیشتر ،بازده کمتر و نمود رنگ CRI کمتری دارند ، هر چند که در برخی موارد هنوز از این تکنولوژی استفاده می شود.علت اصلی کاهش نور این ال ای دی LED ها وجود ساختار پلاستیکی عایق در اطراف ال ای دی DIP LED است که مانع از خروجی گرمای تولید شده توسط چیپ ال ای دی LED Chip به بیرون و افزایش دمای آن می شود که در طولانی مدت باعث کاهش نور آن ها می گردد.علی ای حال توصیه می شود چنانچه ناچار به استفاده از این نوع ال ای دی ها

یک نمونه ال ای دی کلاهی DIP LED دارای هیت سینک

یک نمونه ال ای دی کلاهی DIP LED دارای هیت سینک

برای مصارف روشنایی و نورپردازی هستید ، لزوما از مارک های معتبر استفاده نموده و دقت کنید در انواع توان بالا تر پایه های ال ای دی در قسمت خروجی دارای زائده هیت سینک HeatSink مانندی جهت انتقال دما باشند و همچنین در قسمت مسی بورد PCB زوائدی برای انتقال دما در نظر بگیرید و این بورد را در فضای غیر بسته استفاده نمایید تا هوا تا جای ممکن قابلیت عبور و مرور داشته باشد.

معمولا شدت نور این نوع ال ای دی LED ها را با واحد نور میلی کندلا Mili Candella مشخص می کنند،چرا که اکثرا به عنوان منابع نور ساین Sign مورد استفاده قرار می گیرند و خیرگی آنها مهم است ، لیکن باید به این نکته توجه کرد که هر نوع از ال ای دی های دی آی پی DIP LED نور خروجی متفاوتی دارند و واحد نوری کندلا به نوع نور خروجی منبع نور به شدت وابسته است.لذا برای مقایسه انواع این ال ای دی LED ها باید زاویه نور خروجی را نیز در نظر گرفت ، زیرا که زاویه نور خروجی ال ای دی LED های کلاهی ، اووال و لنز دار با هم متفاوت هستند.برای مقایسه می توانید با در نظر گرفتن زاویه نور خروجی هر ال ای دی LED از نرم افزار مبدل واحد های روشنایی ساخت معماری نور کهربا نیز بهره ببرید.برای این منظور می بایست ابتدا واحد کندلا را به لومن Lumen تبدیل کنید تا توان نوری ال ای دی LED به دست بیاید.

طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

تقاطع شهید فهمیده مشهد یکی از تقاطع های غیر هم سطح قدیمی و مطرح شهر مشهد می باشد که وجه مشخصه این تقاطع وجود گذرگاه و پل عابر پیاده متمایز این میدان نسبت به میادین دیگر است.

در طراحی این طرح نورپردازی سعی شده است بر نقطه ثقل این میدان که همان پل عابر پیاده باشد تاکید بیشتری شود.در این گذرگاه عابر پیاده سیستم کنترل روشنایی در نظر گرفته شده است که به هنگام عبور رهگذر چند متر جلوتر از پای او را روشن نموده و پس از گذر او یک دنباله از نور در مسیر او باقی می گذارد.تضاد بین رنگ آبی-فیروزه ای این گذرگاه با رنگ نور روشنایی آن باعث ایجاد حس گرمای درونی و دلگرمی روانی می شود.

همچنین نوعی سایه پردازی در نورپردازی این پل در نظر گرفته شده است که باعث ایجاد افکت نوری منحصر به فردی در فضای داخلی آن می شود.

طراحی نورپردازی پل عابر پیاده شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی پل عابر پیاده شهید فهمیده مشهد

در طراحی نورپردازی قسمت بیرونی گذرگاه از یک سیستم نورپردازی ویژه استفاده شده است.تعدادی منابع نوری در قسمت بیس و پایه پل نصب شده اند که با اعمال روشنایی و نورپردازی به بنده پل بدون ایجاد خیرگی و بدون مزاحمت در نمای روز باعث ایجاد یک نورپردازی سالم می شوند.

همین طور نوعی پروژکتور اندورا در قسمت گذر سواره در نظر گرفته شده است که با اعمال افکت تصویری منحصر به فردی باعث زیبایی محدوده گذرگاه وسائل نقلیه می شوند.رنگ سرد این خطوط نوری باعث حفظ و تثبیت آرامش راننده درگذر می شود.

 

طراحی نورپردازی گذرگاه اتومبیل میدان شهید فهمیده مشهد

طراحی نورپردازی گذرگاه اتومبیل میدان شهید فهمیده مشهد

همین طور در طراحی نورپردازی قسمت زیرین پل وسائل نقلیه سیستم وِزه ای در نظر گرفته شده است که بدون دیده شدن منابع نور به صورت مخفی قسمت زیرین پل را نورپردازی می کند.منابع نوری در بین شیار ها مخفش شده اند و نور شیارها + نور دیواره ها وستون ها را تامین می کنند.همچنین جایگذاری منابع نوری به شکلی بوده که برای اجرای طرح نورپردازی فوق نیازی به سد معبر وسائل نقلیه نباشد.

استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

تاثیر نامطلوب تکنیک های نورپردازی بر طرح نورپردازی

وقتی تکنیک های نورپردازی بر طرح نورپردازی ما تاثیر می گذارند

به جای این که طرح نورپردازی ما تعیین کننده شیوه استفاده از تکنیک های نورپردازی باشد

یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه تاثیر پذیری بدون فکر از فناوری کشورهای توسعه یافته است.مردم در این کشور ها تحت تاثیر رشد تکنولوژی و زیبایی های آن با آغوشی باز به سوی تکنولوژی گام بر می دارند و از آن بهره می برند ، بدون آن که پیش از آن نیازسنجی داشته باشند.این نقیصه را در مباحث طراحی نورپردازی نیز شاهد هستیم.

اصل اولیه یک طراحی نورپردازی این است که طراح نورپردازی می بایست بر اساس مفاهیم مورد نظر خود اقدام به انتخاب متریال های مورد نیاز در جهت ارائه طرح نورپردازی بهتر نماید ، لیکن گاهی اوقات این متریال ها هستند که طرح را به طراح تحمیل می کنند.

گاهی اوقات استفاده از یک تکنیک نورپردازی باید و نباید طراحی ما را تعیین می کند.برای انتقال بهتر مفهوم مثالی را متذکر می شوم.حدود سال ۱۳۸۸ نورپردازی ال ای دی LED رفته رفته جایگاهی برای خود دست و پا می کرد.مردم رفته رفته به سمت تکنولوژی ال ای دی LED و استفاده از آن در نورپردازی رو آورده بودند.نکته برجسته در نورپردازی ال ای دی LED قابلیت تغییر رنگ سریع و بدون محدودیت این فناوری بود که نسبت به فناوری های گذشته بی بدیل بود.این امکان جدید و نو به یکباره باعث ایجاد موجی از نورپردازی های RGB و رنگ متغیر در ایران شد.در هر گوشه از شهر مناطقی را می دیدیم که تحت تاثیر این تغییر رنگ سریع و بی برنامه قرار گرفته بود.این درست است که این تکنیک نورپردازی یکی از تکنیک های فوق العاده و مناسب بوده و هست ، لیکن آیا خود بزرگ پنداری و استفاده بدون فکر از این تکنیک جدید کاری منطقی است؟

استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

مدتی قبل به بنده به عنوان یک طراح و مجری نورپردازی تحمیل شد که یک ساختمان تاریخی بیمارستانی با قدمتی حدود ۱۰۰ سال را به وسیله تجهیزات نورپردازی ال ای دی LED به صورت RGB و Multicolor نورپردازی کنم.آیا واقعا از نظرعلم پزشکی و روانشناسی این امر صحیح است؟آیا واقعا بیماری که بیش تر از هر چیز نیاز مند آرامش است به نورپردازی یک سری ستون تاریخی به صورت رنگی با رنگ متغییر نیاز مند است یا به یک نورپردازی آرام با طیف نوری سرد و با حداقل تغییر رنگ؟

مثال های این چنینی بسیار است و ما می بینیم در یک کشور توسعه یافته به سختی می توان در یک بنای با شکوه چنین تکنیک هایی را مشاهده کرد و یا اگر تکنیک های نورپردازی این چنینی استفاده شده باشد به صورت فکر شده و محدود مورد استفاده قرار گرفته است.می بینیم که یک طرح نورپردازی به عنوان طرح نورپردازی  برتر انتخاب می شود در صورتی که کوچکترین تغییر رنگی را در آن شاهد نیستیم،اما در کشور ما هزینه های هنگفتی پرداخت می شود ، یک نورپردازی با تاثیر منفی انجام می شود (که نبود آن بهتر از بودن آن خواهد بود) و این نورپردازی هم به صورت نامناسبی اجرا و در مدت کوتاهی تخریب می گردد.

به عنوان کلام پایانی باید متذکر شد که ما به عنوان طراحان نورپردازی ، به عنوان کسانی که قصد دارند به وسیله نور که عنصر روشنایی بخش هستی است به این هستی زیبایی عطا کنند که قبل از آن نداشته است ، وظیفه داریم با در نظر گرفتن تمام موارد  ، از قبیل مفاهیم مورد نیاز ، خواسته های ما از یک طرح ، هزینه های اجرایی طرح ، میزان مصرف انرژی طرح و عواید حاصل از اجرای این طرح نورپردازی طراحی نورپردازی درخور و شایسته ارائه دهیم که نه تنها باعث اتلاف هزینه نمی گردد ، بلکه نتایج این طراحی نورپردازی باعث نتایجی می شود که ارزش چندین برابر هزینه اولیه را دارد و در این میان این ما هستیم که تعیین می کنیم از چه تکنولوژی نورپردازی در چه سطحی از نورپردازی استفاده شود.

اصول محاسبه لنز برای مصارف نورپردازی و روشنایی (چراغ های روشنایی سقفی ال دی دی)

اصول محاسبه لنز برای مصارف نورپردازی و روشنایی (قسمت اول)

یکی از دغدغه های طراحان و نورپردازان گرامی در محاسبات و تخمین پروژکتور ها و چراغ ها ، خصوصا منابع نوری ال ای دی LED محاسبه زاویه لنز و نور خروجی پروژکتور یا چراغ است.

در این سری مقالات سعی می کنیم این اصل کاربردی را به ساده ترین روش بیان نماییم.

محاسبه لنز برای چراغ های روشنایی سقفی ال دی دی LED :

محاسبه لنز برای چراغ سقفی ال ای دی LED

محاسبه لنز برای چراغ سقفی ال ای دی LED

فرض کنید قصد خرید ،طراحی یا ساخت یک چراغ روشنایی سقفی ال ای دی LED را داریم.ابتدا مطابق روشی تقریبی که در مباحث آتی شرح خواهیم داد توان مورد نیاز جهت تامین روشنایی را محاسبه می کنیم.فرض کنید P وات توان جهت تامین روشنایی نیاز داریم.سایز اتاق نیز X وY متر می باشد.چراغ مورد بحث ما نیز p وات توان نیاز دارد.ابتدا چینش مورد نیاز را بر اساس محدودیت ها یا بر اساس فرمول تقریبی زیر بدست می آوریم :

(NX=X/SQR(XY)*SQR(P/p

(NY=Y/SQR(XY)*SQR(P/p

که می بایست مقادیر بالا را گرد نمایم.

SQR نیز به معنای جذر می باشد.

خوب حالا به صورت حدودی برای هر X/NX  و Y/NY متر که تقریبا یک مقدار را هم دارند باید منبع نوری داشته باشیم که این محدوده را به خوبی روشن نماید.

مقدار قطر این مستطیلD برابر است با :

(D=SQR((Y/NY)^2+(x/NX)^2

حالا ما مخروطی داریم به شعاع D/2 به ارتفاع مکان نصب چراغ ال ای دی LED که نور ما در راس این مخروط قرار دارد.

طبق فرمول های مثلثاتی ، مقدار زاویه نصف زاویه لنز برابر خواهد بود با :

(Ɵ/۲=Atan(D/2/h

که در نتیجه :

(Ɵ=۲*Atan(D/2/h

  • نکته : ارتفاع مورد بحث در اصل فاصله نصب منبع نور تا صفحه کار (عموما ۷۵ سانتی متری سطح زمین) است ، نه ارتفاع سقف)

نورپردازی دیواره ها با والواشر ال ای دی LED:

برای تامین روشنایی و یا نورپردازی دیواره ها توسط منابع نوری ال ای دی LED شکلی مشابه شکل زیر خواهیم داشت:

 

محسابه لنز منابع نوری ال ای دی LED برای نورپردازی دیواره ها

محسابه لنز منابع نوری ال ای دی LED برای نورپردازی دیواره ها

البته توجه داشته باشید که چنانچه شما قفسه ای بر روی دیوار دارید ، می بایست فاصله تا قفسه را در فرمول زیر بحث قرار دهید.

در اینجا داریم که Ɵ برابر است با :

Ɵ=Atan(H/d)-Atan((H-h)/d)

حالتهای مشابهی نیز داریم،لیکن همه به راحتی با فرمول های مثلثاتی قابل محاسبه هستند.

محاسبه آسان و سریع لنز ال ای دی LED با نرم افزار Autocad

برای تسریع در محاسبه می توانید یک شماتیک از کار خود را در نرم افزار اتوکد Autocad بکشید و به راحتی با ابزارهای Dimention و اندازه گیری آن مقدار زوایای مورد نیاز را محاسبه نمایید ، به نمونه زیر توجه کنید

محاسیه زاویه لنز منابع نوری ال ای دی LED با نرم افزار Autocad اتوکد

محاسیه زاویه لنز منابع نوری ال ای دی LED با نرم افزار Autocad اتوکد

در این مثال ساده برای شرایط این چنینی مقدار ۳۳ درجه محاسبه شده که می بایست از لنز های موجود در بازار لنز ۴۵ درجه را انتخاب کنیم و بر اساس سطح مقطع افزاده شده مقدار وات بیشتری را در نظر بگیریم.

  • نکته : این محاسبه برای منابع نوری والواشر انجام شده و محاسبه برای منابع نوری نقطه ای پیچیده تر است،چرا که خروجی آن ها به صورت بیضی،سهمی یا هذلولی می باشد که در مثال فوق خروجی به صورت بیضی خواهد بود.

محاسبات لنز پیچیده تر:

گاهی اوقات شما محاسبات پیچیده تری دارید ، مثلا قصد دارید از منبع نور نقطه یااسپات ال ای دی LED بهره ببرید و یک مستطیل را نورپردازی کنید ، لذا خروجی این منبع نور به صورت مقاطع مخروط خواهد بود که در شرایط خاص محاسبات بسیار پیچیده ای خواهد داشت ، لذا می توان به راحتی از نرم افزارهای گرافیکی سه بعدی همچون ۳DSMax بهره ببریم که کار را بسیار راحت می کند ، در مباحث آتی به معرفی و شیوه استفاده راحت از این نرم افزار می پردازیم.

لامپ ال ای دی LED فیلیپس با سرپیچ E27

لامپ ال ای دی سفید یک وات با ۴۵۰ لومن نور خروجی!

لامپ ال ای دی سفید یک وات با ۴۵۰ لومن نور خروجی!

از سری مقالات اشتباهات رایج در نورپردازی و روشنایی

حدود سال ۸۸ ، در نمایشگاه برق مشهد حاضر بودم.یک شرکت تولید کننده منابع نورپردازی و روشنایی از شهرهای مرکزی مشهد نیز غرفه ای داشت.مدتی قبل در اخبار ساعت ۲۱ خبری را دیده بودم که این شرکت را به عنوان اولین تولید کننده لامپ های فوق کم مصرف (ال ای دی LED) معرفی کرده بود و ایران را جزو ۵ کشور تولید کننده ال ای دی LED می دانست.کاغذی جلوی غرفه این شرکت توجه من را به خود جلب کرد :

لامپ ال ای دی سفید یک وات با ۴۵۰ لومن نور خروجی

لامپ ال ای دی LED فیلیپس با سرپیچ E27

لامپ ال ای دی LED فیلیپس با سرپیچ E27

شاید برای خیلی از بازدید کنندگان ، آن هم در شرایطی که تازه منابع نوری ال ای دی LED به مردم معرفی شده بودند این امر باور پذیر بود ،اما واقعا اسف بار بود که یک شرکت به ظاهر متخصص و پیشرو ، که حتی اشتباها توسط اخبار ساعت ۲۱ نیز معرفی شده بود ، چنین دروغی را به بازدید گنندگان ارائه نماید.این در شرایطی است که در شرایط ایده آل بیشترین مقدار ممکن برای بازده نور سفید ۲۵۰ لومن بر وات است (منبع).این را هم در نظر بگیرید که شرایط هیچ وقت ایده آل نمی باشد و این که شرکت های مطرح تولید کننده ال ای دی LED در حال حاضر پس از گذشت چندین سال به حد ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده اند و این واقعیت که لامپ ها مقداری تلفات انرژی در ناحیه درایور و ساختار خروجی نور دارند.

لذا به بازدید کنندگان محترم این وبگاه پیشنهاد می کنم که قبل از پذیرش هر مطلب تجاری ، حتی مطالب تجاری و علمی ارائه شده در همین سایت ، نسبت به صحت آن تحقیق به عمل بیاورند.

برای این که در آینده بهتر بتوانید حق انتخاب داشته باشید ، چند اصل ابتدایی را متذکر می شوم که در اکثر مواقع صحیح و کارآمد خواهند بود.

  • به سختی بپذیرید که یک ال ای دی پاور Power LED بیشتر از ۱۱۰ لومن بر وات بازده داشته باشد.تنها شرکت های معدودی با قیمت های بالا پاور ال ای دی power LED هایی با لومن بر وات بیشتر تولید می کنند.
  • تقریبا غیر ممکن است که یک لامپ کامل ال ای دی LED بتواند به شما بیشتر از ۱۱۰ لومن بر وات ارائه دهد.
  • در خرید یک لامپ ال ای دی صرفا به بازده نوری دقت نکنید ، چرا که بعضی از تولید کنندگان با کاهش قدرت هیت سینک لامپ ها اقدام به کاهش قیمت و افزایش قدرت رقابت با رقبای مطرح خود می کنند و عملا نور مساوی یا بیشتری ارائه می دهند ، لیکن عمر نور این لامپ ها به صورت تاسف باری پایین تر هستند و به زودی نور آنها کاهش می یابد.
  • لامپ های گران قیمت را صرفا از تولید کننده های مطرح خریداری کنید و از خرید لامپ های گران قیمت ناشناس پرهیز کنید.
  • برای استفاده های خاص همچون موزه ها ، گالری ها و … غیر از بازده لامپ به مشخصاتی همچون مقدار نمود رنگ لامپ نیز دقت نمایید ، چرا که لامپ های با نمود رنگ بالا و مناسب جهت این موارد اکثرا دارای لومن بر وات پایین تری هستند و این لومن بر وات پایین تر نقطه ضعف به شمار نمی آید.
نمایی از آسمان شب بر اساس مقیاس بورتل

آلودگی نور و تکنیک های رفع آلودگی نور در نورپردازی (قسمت دوم)

صبر کن ببینم!جایی که من زندگی می کنم آسمون تاریکه!

بسیاری از ما به راحتی نمی توانیم آسمان را مانند اجداد خویش در دو نسل قبل ببینیم.برای درک بهتر این مفهوم به دو عکس زیر نگاهی بیندازید

عکس اول چند شهر امریکا که توسط ماهواره دز سال ۲۰۱۲ عکس برداری شده را نشان می دهند.شما می توانید اثرات بزرگ نوری ناشی از شهرها را به خوبی ببینید.شما بعد از دیدن این عکس خواهید گفت: “بله  شهرهای بزرگ نمی توانند به خوبی ستارگان را ببینند” که حرفی درست است.به نسبت، کسانی که در مناطق تاریک تر زندگی می کنند،ستاره های بیشتری را خواهند دید.اما چیزی که این تصویر به خوبی نمایش نمی دهد روشنایی کلی آسمان به علیت طراحی نامناسب فریم چراغ که منجر به تولید آلودگی روشنایی می شود است.

نمای ماهواره ای از روشنایی و نورپردازی شهر های امریکا.منابع نور به خوبی طراحی نشده اند و منجر به آلودگی نوری شدند.

نمای ماهواره ای از روشنایی و نورپردازی شهر های امریکا.منابع نور به خوبی طراحی نشده اند و منجر به آلودگی نوری شدند.

در تصویر دوم شما می توانید ببینید که آسمان چقدر بر فراز ویرجینیا روشن است .این محاسبه روشنایی آسمان بر اساس مقیاس بورتل اندازه گیری شده است.به عنوان مثال در نقاطی مقیاس عدد ۹ را نشان می دهد ، نمی توان هیچ ستاره ای را در محل دید.در مناطق دارای مقیاس ۵ فقط می توان ستاره های روشن تر را دید. در شهر دارای مقیاس ۴ می توان ستاره نبولوسیتی از کهکشان راه شیرا را دید ، اما هیچ جا تاریک نیست و کهکشان راه شیری به اندازه ای که دو نسل قبل تر از ما می توانستند آن را ببینند روشن نیست.

مقیاس بارتل جهت نمایش مقدار آلودگی روشنایی آسمان

مقیاس بورتل جهت نمایش مقدار آلودگی روشنایی آسمان

هنگامی که به مناطق دارای مقیاس بورتل زیر عدد ۲ سفر می کنیم (در عکس زیر می توانید کیفیت شب بر اساس مقیاس بورتل را ملاحظه نمایید.) به تاریک ترین نقاط در این نقظه می رسیم.هنگامی که پاول بوگارد برای نوشتن کتاب خود از سرویس پارک ملی  پرسید که کجا در آمریکا می تواند آسمانی واقعا تاریک (کلاس ۱ بورتل) را تجربه کند ، این جواب را شنید : “استرالیا

آسمان شب ما در هر جایی بسیار روشن است و تا زمانی که ما دست به کار نشویم ،به آهستگی تمام  آسمان شب خود را پاک خواهیم کرد ، حتی در جایی که شما هستید.

نمایی از آسمان شب بر اساس مقیاس بورتل

نمایی از آسمان شب بر اساس مقیاس بورتل

چگونه می توان مشکل آلودگی نور را بر طرف کرد؟

موثر ترین راه خاموش کردن نورها است!اگر نمی توانید ، آن وقت از چراغ های پوشیده و دارای بازده مناسب استفاده کنید تا از اتلاف نور به بیرون فضایی که شما قصد دارید روشن کنید و یا نورپردازی کنید جلوگیری کنید.

منابع نوری پوشیده از نفوذ نور به بالای سطح افق و در نتیجه به سمت آسمان جلوگیری می کنند و روشنایی آسمان را کاهش می دهند.تحقیقات نشان می دهد که ۷۵ درصد از روشنایی آسمان ساخته دست بشر مستقیم از منابع نوری گریز می کنند.تعویض چراغ حاضر با چراغ به خوبی محافظت شده باعث کاهش روشنایی آسمان به یک چهارم مقدار کنونی خواهد شد (بدون در نظر گرفتن هزینه برق)

چند نمونه منبع مورد استفاده جهت روشنایی و نورپردازی و مزایای آن ها

چند نمونه منبع مورد استفاده جهت روشنایی و نورپردازی و مزایای آن ها

ترجمه آزاد از وب سایت دانشگاه جیمز مادیسون