کاتالوگ طراحی و اجرای نورپردازی معماری نور کهربا

کاتالوگ طراحی و اجرای نورپردازی معماری نور کهربا

در این صفحه می توانید آخرین کاتالوگ شماره یک معماری نور ، مهندسی روشنایی و نرم افزارهای روشنایی را دانلود نمایید . همچنین در صورت تمایل می توانید با ارسال مشخصات خود از طریق فرم تماس با ما و یا پست الکترونیکی نسخه فیزیکی این کاتالوگ را درخواست نمایید.

کاتالوگ طراحی و اجرای نورپردازی معماری نور کهربا

کاتالوگ طراحی و اجرای نورپردازی معماری نور کهربا

 

پروژکتور ال ای دی (LED) فلادلایت مدل اندورا

پروژکتور ال ای دی (LED) اسپات اندورا

پروژکتور LED اسپاتلایت اندورا

پروژکتور ال ای دی (LED) فلادلایت مدل اندورا

پروژکتور ال ای دی (LED) فلادلایت مدل اندورا

در دنیای نورپردازی ، پروژکتورهای اسپات نقش مفید و موثری را ایفا می کنند.این نوع از پروژکتورها ، که برخلاف پروژکتورهای والواشر شکلی غیر خطی دارند و از طرفی برخلاف پروژکتور های دفنی ، آزادی عمل زیادی در تنظیمات دارند، می توانند نیاز های بسیاری را در نورپردازی نما،نورپردازی المان ها و ….. ، خصوصا نورپردازی موضعی و نقطه ای رفع نمایند.

گروه صنعتی کهربا ، به منظور  بهبود کیفی پروژکتورهای ال ای دی موجود در بازار ، اقدام به طراحی و ساخت پروژکتور led اندورا ، با طراحی زیبا و مشخصات فنی برجسته ، با قیمتی مناسب و با ارائه گارانتی نموده است.

در زیر ، به بررسی و مقایسه این پروژکتور با پروژکتور های اسپات موجود در بازار می پردازیم:

مهم ترین عامل در تولید پروژکتور LED در نظر گرفتن عنصر انتقال حرارت است که در واقع تعیین کننه زمان پایداری نور در لامپ LED است.چنانچه یک پروژکتور LED دارای یک انتقال دهنده حرارت (هیت سینک) مناسب نباشد ، عمر منبع نور -که می بایست چندین برابر عمر یک لامپ فلورسنت باشد- به کمتر از این مقدار کاهش پیدا می کند و شاهد بودیم در بعضی پروژکتورهای دست ساز غیر استاندارد ، این عمر به زیر یک هفته نیز کاهش پیدا کرده است.از طرفی شاهد هستیم ، بخش عمده ای از پروژکتور های LED موجود در بازار ایران ، به صورتی ابتدایی ، در قاب مخصوص پروژکتورهای متال هالاید – که صرفا برای ان پروژکتورها ساخته شده است – تولید می شوند و حتی بعضی تولید کنندگان ، heatsink مربوطه را در قاب بسته این پروژکتور ها تعبیه می کنند.اما باید بدانید که این قاب ها فاقد یک سیستم انتقال حرارات به بیرون هستند و از متریال هایی غیر از آلومینیوم ساخته می شوند و این امر باعث می شود که حرارت تولید شده در LED در این محفظه حفظ و تشدید شود و باعث کاهش فوق العاده عمر LED ها شود.همچنین شکل نازیبای این پروژکتور ها باعث ایجاد نمایی بد در محیط می گردد.

در مقابل ، در پروژکتور LED اندورا (endura که مخفف endurance به معنای دوام می باشد) از یک قاب آلومینیومی ، مجهز به یک سیستم انتقال حرارت بهینه استفاده می شود ، که این امر باعث شده ، علاوه بر تامین زیبایی و کاهش حجم پروژکتور ، طول عمر و بازده مناسبی برای پروژکتور به ارمغان بیاورد.

طراحی نورپردازی آبنمای دانشگاه خیام

روانشناسی نور فیروزه ای رنگ

روانشناسی رنگ فیروزه ای

نور فیروزه ای ، سرمای نور سبز

طیف نور فیروزه ای

طیف نور فیروزه ای

پس از رنگ سبز که رنگی اصلی است ، به رنگ نیمه اصلی فیروزه ای (Cyan) می رسیم.نور فیروزه ای را به واقع باید نزدیک ترین نور به رنگ آسمان دانست.از این رو نور فیروزه ای در ذهن احساس رها بودن را القا می کند.

رنگ فیروزه ای سرد تر از رنگ سبز است.لذا آرامشی که ایجاد می کند دارای سکون بیشتری می باشد.این رنگ خستگی را از ذهن می زداید و باعث ایجاد نشاط می گردد.معمولا کمتر کسی پیدا می شود که با این رنگ مشکل داشته باشد ، چرا که این رنگ رنگی فطری و پذیرفته شده است.

از کاربرد های مناسب این رنگ می توان به کاربرد در آب نما ها اشاره کرد.استفاده از این رنگ در آب نما ها باعث ایجاد جلا و طراوت در آب نما می گردد.

طراحی نورپردازی آبنمای دانشگاه خیام

طراحی نورپردازی آبنمای دانشگاه خیام

نور فیروزه ای نزدیکی زیادی به رنگ سفید دارد،هم چنان که می بینیم در دماهای بسیار زیاد از ستارگان چنین نوری ساطع می شود.این نور نور خسته کننده ای نیست و می توان بیشتر از آن در نورپردازی و به عنوان رنگ نور غالب استفاده کرد،هر چند که استفاده صد در صد از آن نیز عوارض نا مطلوبی دارد.

این رنگ نور در بعضی از منابع نوری ال ای دی به صورت طبیعی ایجاد می گردد.هرچند در ایران کمتر می توان این رنگ led را دید.در غیر این صورت می توان از ترکیب نورهای سبز و آبی بهره برد.این ترکیب به علت نزدیک بودن مشخه فرکانسی این دو نور به خوبی صورت می پذیرد.

نمونه نورپردازی درخت

خطرات نور مصنوعی برای درختان و گیاهان

آیا روشنایی در شب باعث آسیب به درختان می شود؟

 نویسنده :  William R. Chaney
دانشکده جنگلداری و منابع طبیعی ، دانشگاه  پوردو ، لافایته غربی
ترجمه شده توسط علی توانایی جبارزاده، مشهد مقدس

 

استفاده بیش از اندازه از نور در شب به عنوان یک آلودگی با اثرات بالقوه بر روی بعضی از درختان شناخته می شود.البته اثر نور اضافی بر روی درختان پیچیده است.درک پاسخ زخت یه عواملی همچون نوع لامپی که مورد استفاده قرار می گیرد ، طیف طول موج ساطع شده از منبع ، شدت نور پرتو ها و اثر نور بر بعضی از فعالیت های بیولوژیکی خاص ارتباط دارد.

آلودگی نوری :

قبل از استفاده وسیع از روشنایی توسط انرژی الکتریسیته در محیط های بیرون ساختمان ، آسمان شب دورنمای خیره کننده از هزاران هزار ستاره بود که در آسمان صاف و بدون نور ماه به خوبی دیده می شد.اما با افزایش روشنایی که به منظور تامین امنیت ، ایمنی ، تبلیغات و زیباسازی صورت می گرفت ، آلودگی نور رشد چشم گیری داشت به طوری که تبدیل به یک مسئله آزار دهنده شد.امروز زمین ما در پوششی از غبار نوری که شفق نامیده می شود قرار گرفته که بر اثر بازتاب روشنایی مصنوعی توسط قطرات آب موجود در هوا و ذرات گرد و غبار ایجاد می شود و باعث کدر شدن بخش عظیمی از دورنمای فلک می گردد.در نتیجه در شرایط کنونی 25 درثد از ما دیگر نمی توانیم راه شیری را مشاهده کنیم.بیشتر منابع نور مصنوعی ایجاد شده بیش از حد روشن هستند و یا اینکه به خوبی جهت دهینشده اند و در نتیجه اثرات منفی ایجاد می نمایند.

یکی از اثرات مضر روشنایی بیش از حد در شب هدرروی آشکار انرژی و صدمات زیست محیطی مربوط به تولید انرژی الکتریکی شامل استخراج معدن،سوراخ کاری ، پالایش ، سوخت و دفع مواد زاید است. به عنوان نمونه ، برآورد شده که 30 % انرژی الکتریکی تولید شده برای روشنایی محوطه های بیرونی به راحتی بر اثر اشتباه در جهت دهی  به هدر می رود.موسسه بین المللی آسمان تیره برآورد کرده است که این انرژی الکتریکی هدر رفته سالانه 5/1 بیلیون دلار هزینه می برد و باعث تولید 12 میلیون تن دی اکسید کربن می گردد. بسیاری از بزرگراه ها و مناطق دارای ترافیک بالا بیش از اندازه روشن هستند ، به صورتی که دید به علت درخششناشی از نقص صفحات پوشاننده منبع نوری کاهش می یابد.یکی دیگر از اثرات منفی این است که سیکل سالیانه رشد و بازسازی در درختان که توسط طول روز کنترل می شود می تواند به صورت بالقوه به وسیله نور اضفی در شب تغییر کند.

طیف طول موج مرئی نسبت به طیف کلی نور

طیف طول موج مرئی نسبت به طیف کلی نور

برای درک اثرات بالقوه نورپردازی در شب بر روی درختان این مسئله اهمیت دارد که با طبیعت طیف طول موج وسیع انرژی تابشی که درخت در معرض آنها قرار می گیرد آشنا شد.طیف طول موج الکترومغناطیسی مربوط می شود به تمام انرژی های تابشی که به صورت موجی از جایی به جای دیگر منتقل می شوند ، از کسری از نانومتر گرفته تا کیلومترها.برای روشن نمودن موضوع ، قسمت های مختلف طیف موج الکترومغناطیسی در (شکل 1) به صورت پیوسته نشان داده شده اند :

هر قسمت از این طیف موجی نقش های مهمی در فعالیت های سیاره زیستی ما ایفا می نماید.برای بررسی اثرات  روشنایی در شب ،قسمت های مرئی و مادون قسمت از این طیف اهمیت بیشتری دارندنور مرئی بین 380 تا 760 نانومتر در این طیف قرار دارد.این بخش باریک از پرتوها به این دلیل بسیار اهمیت دارد که همان قسمتی است که چشمان ما می تواند آن را حس کند و عمال اساسی برای دیدن اجسام است ، و همچنین برای فوتوسنتز و فرآیندهایی که رشد و توسعه گیاهان را کنترل می کنند ضروری است.مجموع طول پرتوهای محسوس تولید نور سفید می کنند اما می توان آن را به طیفی از رنگ های مختلف تقسیم کرد.طیف پرتوهای مادون قرمز (760-1،000،000 نانومتر) که ما آن را به صورت گرما حس می کنیم.این طیف موج ، شامل طول موج هایی است که با افزایش گازهای به اصطلاح گلخانه ایدر جو زمین جذب می شوند و باعث افزایش دمای هوا می گردند ، که باعث ایجاد پدیده گرمایش سراسری می گردد.اگر چه این پرتوها توسط چشم ما قابل رویت نیستند ، اما طول موج های مادون قرمز از لحاظ بیولوژیکی به اندازه قسمت مرئی از طیف موج الکترومغناطیسی اهمیت دارد.

درختان و پرتوهای الکترومغناطیسی :

درختان برای رشد و پیشرفت طبیعی خود به سه جنبه از پرتوهای مغناطیسی وابسته هستند: کیفیت نور (طول موج یا رنگ) ، شدت نور (روشنایی) و مدت زمان تابش در طول یک شبانه روز (دوره نور) . تا زمانی که شدت نور ،طول موج نور و مدت زمان تابش مورد نیاز آن تامین شود ، برای درخت  ملموس نیست که پرتوها از خورشید باشد یا منابع نوری مصنوعی .دو فعالیت مهم بیولوژیکی و طول موج های مورد نیاز برای آن ها عبارت اند از : 1) فوتوسنتز که نیاز به طیف آبی قابل رویت (400 تا 450 نانومتر) و قرمز (625 تا 700 نانومتر) دارد و 2) پاسخ به طول روز که نیاز به طیف قرمز مرئی(625 تا 760 نانومتر) و مادون قرمز  (765 تا 850) نانومتر دارد.نقش نور در فوتوسنتز و تبدیل این انرژی تابشی به شکل شیمیایی در درون شکر که برای  درختان قابل استفاده است به خوبی شناخته شده است.نقش طول روز یا پاسخ به طول روز در فعالیت های رشد و بازسازی ممکن است کمتر درک شده باشد.

به صورت نسبی شدت نور زیاد 1000 میکروانیشتین بر متر مربع بر ثانیه(میکرو انیشتین بر متر مربع بر ثانیه ) برای فوتوسنتز در بیشتر درختان کافی است ( 200میکرو انیشتین بر متر مربع بر ثانیه برای درختان سازگار به سایه) ، در حالی که پاسخ به طول روز ممکن است با شدت نوری   به کوچکی 60/0 تا 3 میکرو انیشتین بر متر مربع بر ثانیه القاء شود ، و این تنها جزئی از مقداری است که برای فوتوسنتز مورد نیاز است.به عنوان مرجع ، نور داخل اتاق کافی برای مطالعه حدود 6/4 و نور ماه کامل حدود 004/0 میکرو انیشتین بر متر مربع بر ثانیه است. لامپ 100 وات التهابی  حدود 5 میکرو انیشتین بر متر مربع بر ثانیه را در 5/1 متری فراهم می کند و یک لامپ 150 وات فلورسنت با نور سرد حدود 17 میکرو انیشتین بر متر مربع بر ثانیه در همان فاصله فراهم می کند.

از حوالی سالهای 1940 مشخص شد که این مدت تاریکی بدون وقفه در طول یک شبانه روز است که فعالیت های رشد همانند نهفتگی ، رشد شاخه ها و شکوفه دادن درختان را کنترل می کند.رنگدانه ای برگشت پذیر که فوتوکوم نامیده می شود این قابلت را دارد که طول دوره روز و شب را با جذب پرتوهای یکی از  حوزه های قرمز یا مادون قرمز متوجه شود.حتی یک فلش لحظه ای از نور در طول دوره تاریکی کافی است تا وضعیتی فیزیولوژیکی را به عنوان شب کوتاه یا به صورت معکوس روز طولانی را القاء کند.

درختان هم همانند گیاهان دیگر بسته به پاسخشان به طول روز به سه رده کوتاه روز ، بلند روز و خنثی روز دسته بندی می شوند.درختان کوتاه روز در اواخر تابستان که طول روز کوتاه می شود شروع به شکوفه دهی می کنند و وارد دوره نهفتگی می شوند.درختان بلند روز در اوایل تابستان شروع به شکوفه دهی می کنند و رشد گیاهی خود را تا زمانی که روزها در زمستان کوتاه شوند  ادامه می دهند.درختان خنثی روز به هیچ وجه توسط طول روز تحت تاثیر قرار نمی گیرند.طول دوره نور همچنین می تواند بر روی شکل برگ ها ، کرکی بودن سطح (رویش کرک) ، زمان ریزش پاییزی و پیشروی ریشه ها به خوبی شروع و پایان دوره نهفتگی شکوفه ها تاثیر بگذارد.بعضی از انواع نورپردازی در شب ممکن است طول روز طبیعی را تغییر دهد و در نتیجه این فرآیندها را آشفته کند.

تاثیرات روشنایی شب بر روی درختان :

از مباحث فوق باید مشخص شده باشد که اکثر روشنایی ها در شب شدت کافی برای اثر بر فوتوسنتز را ندارند ، اما ممکن است بر روی درختانی که به طول روز حساس هستند تاثیر بگذارد.نورهای مصنوعی ، به خصوص از منابعی که از خود طیف موج قرمز تا مادون قرمز ساطع می کنند ، باعث افزایش طول روز و تغییر در الگوی شکوفه دهی و مهم تر از آن تاثیر در ادامه رشد درخت و پیرو آن بازداری از ایجاد نهفتگی -که باعث مقاومت در برابر سختی های زمستان می گردد – می شود.درختان جوان تر به دلیل تمایل و توانایی در رشد بیشتر (معمولاً) به دلیل رشد مازاد ناشی از نور مصنوعی بیشتر از درختان بالغ تحت تاثیر آسیب های سرما قرار می گیرند.

روشنایی پیوسته که متاسفانه رواج بیشتری هم دارد ، به صورت بالقوه حتی بیشتر از نورهایی که در اواخر شب خاموش می شوند صدمه وارد می کند.برگهای درختانی که تحت نور پیوسته رشد می کنند ممکن است از نظر سایز بزرگ تر و در طول فصل رشد حساس تر به  آلودگی هوا و سختی آب باشند ، چرا که منافذ جذبیآنها برای مدت بیشتری باز می ماند.تفاوت زیادی در حساسیت درختان به نور مصنوعی هست (جدول شماره 1).درختان بسیار حساس می بایست از مناطقی که دارای نور شدیدتری که مملو از طول موج های قرمز و مادون قرمز است  هستند دور نگه داشته شوند.

جدول شماره 1 ) حساسیت درختان مختلف به نور مصنوعی :

زیاد متوسط کم
Acer ginnala (Amur maple) Acer nigrum (Black maple) Fagus sylvatica (European beech)
Acer negundo (Boxelder) Acer palmatum (Japanese maple) Fraxinus americana (White ash)
Acer platanoides (Norway maple) Acer rubrum (Red maple) Fraxinus nigra (Black ash)
Betula alleghaniensis (Yellow birch) Acer saccharum (Sugar maple) Fraxinus pennsylvanica (Green ash)
Betula lenta (Sweet birch) Cercis canadensis (Redbud) Fraxinus quadrangulata (Blue ash)
Betula nigra (River birch) Cornus sanquinea (Bloodtwig dogwood) Ginkgo biloba (Ginkgo)
Betula papyrifera (Paper birch) Gleditsia triacanthos (Honeylocust) Ilex opaca (American holly)
Betula pendula (European white birch) Ostrya virginiana (Ironwood) Liquidamber styraciflua (Sweetgum)
Betula populifolia (Gray birch) Phellodendron amurense (Corktree) Magnolia grandiflora (Southern magnolia)
Carpinus caroliniana (Hornbeam) Quercus alba (White oak) Malus sargenti (Sargent’s crabapple)
Catalpa bignonioides (Southern catalpa) Quercus rubra (Red oak) Picea engelmanni (Engelmann spruce)
Catalpa speciosa (Northern catalpa) Quercus montana (Rock chestnut oak) Picea glauca (White spruce)
Cornus florida (Flowering dogwood) Quercus stellata (Post oak) Picea glauca densata (Black Hills spruce)
Cornus sericea (Redosier dogwood) Sophora japonica (Japanese pagoda tree) Picea mariana (Black spruce)
Fagus grandifolia (American beech) Tilia cordata (Littleleaf linden) Picea pungens (Colorado blue spruce)
Liriodendron tulipifera (Tuliptree) Pinus banksiana (Jack pine)
Platanus hybrida (London planetree) Pinus flexilis (Limber pine)
Platanus occidentalis (Sycamore) Pinus nigra (Austrian pine)
Populus deltoids (Cottonwood) Pinus ponderosa (Ponderosa pine)
Populus tremuloides (Quaking aspen) Pinus resinosa (Red pine)
Robinia pseudoacacia (Black locust) Pinus rigida (Pitch pine)
Tsuga canadensis (Hemlock) Pinus strobus (White pine)
Ulmus americana (American elm) Pyrus calleryana (Bradford pear)
Ulmus pumila (Siberian elm) Quercus palustris (Pin oak)
Zelkova serrata (Zelkova) Quercus phellos (Willow oak)

طیف رنگ تولید شده توسط منابع نوری متفاوت و تاثیرات آن ها بر روی درختان :

منابع نوری مختلف طیف های نوری متفاوتی از خود ساطع می کنند.یک نوع از لامپ ها نور بیشتری از یک طول موج خاص (رنگ) نسبت به منبع نوری دیگر ساطع می کند.به عنوان مثال ، نور فلورسنت دارای مقادیری بیشتری از طیف آبی نسبت به طیف قرمز است ، در حالی که نور ناشی از حباب های التهابی پرتوهای کمی از طیف آبی و در مقابل آن پرتوهای زیادی از طیف قرمز و مادون قرمز از خود ساطع می کنند.لامپ های بخار جیوه در حالت کلی طول موج های بنفش تا آبی ، و لامپ های متال هالاید رنگهای محدوده سبز تا نارنجی را از خود ساطع می کنند.لامپ های بخار سدیم پرفشار (HPS ) شدت زیادی از طیف قرمز و مادون قرمز را از خود ساطع می کنند. (جدول شماره 2).

جدول شماره 2 ) طول موج های ساطع شونده از انواع منابع نوری و اثرات بالفوه آنها بر روی فعالیت های بیولوژیک درختان :

اثرات بالقوره بر روی درختان طول موج های ساطع شده منبع نوری
کم آبی فرکانس بالا،قرمز فرکانس پایین فلورسنت
زیاد قرمز فرکانس بالا و مادون قرمز التهابی
کم بنفش تا آبی بخار جیوه
کم سبز تا نارنجی متال هالاید
زیاد مقدار قرمز زیاد + مادون قرمز بخار سدیم پرفشار
به نوع آن بستگی دارد به نوع آن بستگی دارد LED

در ابتدا برای روشنایی معابر بیشتر از لامپ های التهابی کم نور یا لامپ های فلورسنت پرنورتر ، بخار جیوه یا متال هالید استفاده می شد.علارغم این که این منابع نوری برای حشرات جذاب بودند ، اثر کمتری بر روی گیاهان داشتند ، چرا که به جز لامپ های التهابی که نسبتاً طیف موج یکسانی از همه طول موج ها را ساطع می کرد و در مقابل آن شدتی کمتر از آن داشتند که بر بیشتر درختان تاثیر بگذارند ، دیگر لامپ ها اغلب از خود طول موج های پایین تری از خود ساطع می کردند.در اواسط سالهای 1960 ، لامپ های بخار سدیم پر فشار به بهره برداری رسیدند  ،که شدت زیادی قابل توجهی از نور های حوزه قرمز و مادون قرمز از خود ساطع می کردند.صدمات زیادی به درختان در زمان استقبال گسترده از این نوع از منابع نوری مصنوعی گزارش شده است.

 

چه باید کرد ؟

هنگامی که منابع نوری مصنوعی ضروری هستند ، لامپ های بخار جیوه ، متال هالاید و یا فلورسنت می بایست در اولویت قرار گیرند.باید استفاده از لامپ های بخار سدیم پرفشار جلوگیری کرد و حتی لامپ های التهابی کم نور هم بهتر است به دلیل اثرات احتمالی آن ها بر روی برخی از درختان کنار گذاشته شوند.قاب ها می بایست به طوری پوشیده شوند که تمام نور تنظیم شده به سمت زمین بر روی پیاده رو ها و ماشین ها و دور از گیاهان تابیده شود تا اثر آلودگی نور و صدمه بر درختان را کاهش دهد.(شکل 2).در تمام موارد باید نوردهی به سمت بالا و تابیدن نور در مسافت های افقی زیاد اجتناب کرد( شکل 3).نورها می بایست در زمان  های خاموشی مطلق خاموش شوند یا کاهش پیدا کنند تا از نوردهی پیوسته که موجب آشفته کردن الگوی رشد طبیعی درخت می شود جلوگیری کرد.زمانی که باید درختان را در مکان هایی کاشت که نور اضافی در شب در حال حاضر موجود است ، باید از درختانی استفاده کرد که کمتر به نور حساس هستند (جدول شماره 1)

شکل 2) بهترین نوع طراحی روشنایی با بهترین انتخاب منبع نوری علاوه بر ایجاد نور شب اثرات آلودگی نور بر درختان را به حداقل می رساند

بهترین نوع طراحی روشنایی برای درختان

بهترین نوع طراحی روشنایی برای درختان

شکل 3) طراحی روشنایی ضعیف که از قاب های  ناپوشیده و نورهای موضعی رو به بالا استفاده می نماید.حتی با انتخاب مناسب نوع لامپ برای کاهش تاثیرات مستقیم بر روی درخت ، آلودگی نوری بر اثر اتلاف نور اتفاق می افتد.

طراحی روشنایی ضعیف برای درختان

طراحی روشنایی ضعیف برای درختان

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

پیرو فراخوان چهارم نورپردازی شهرداری مشهد مقدس (ستاد بهساز) ، طرح ارائه شده به وسیله معماری نور کهربا جهت نورپردازی زیرگذر امام علی علیه السلام به عنوان طرح برگزیده اعلام و جهت اجرا انتخاب گردید.

طراحی نورپردازی زیرگذر امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

طراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام

لامپ هالوژن بدون محافظ

لامپ و انواع آن

لامپ:

لامپ وسیله ای است تعویض پذیر که برای تبدیل الکتریسیته به نور طراحی شده است.این وسیله اکثرا شامل پایه ای از جنس سرامیک ، فلز، شیشه، یا پلاستیک است که اتصال الکتریکی با پایه لامپ را برقرار می کند.این اتصال ممکن است یا یک سرپیچ ،دو پایه فلزی یا دو فلز کلایه شکل برقرار شود.

انواع لامپ:

حباب شیشه ای لامپ التهابی (رشته ای)

حباب شیشه ای لامپ التهابی (رشته ای)

لامپ التهابی (رشته ای) :

لامپ التهابی با رشته تنگستن ، در سال 1920 میلادی به بازار آمد.گاهی اوقات این لامپ با لامپ رشته کربنی که در 1890 معرفی شد اشتباه گرفته می شود.این نوع از لامپ علاوه بر لامپ حبابی رایج شامل انواع زیادی از لامپ های کم توان و ولتاژ پایین نیز می شود که کاربرد زیادی دارند اما در حال حاضر بسیاری از آنها با مشابه LED جایگزین شده اند.

بسیاری از کشورها رغبت زیادی به جایگزینی بعضی از انواع این لامپ ها نشان داده اند ، مانند برنامه جایگزینی لامپ های التهابی در استرالیا تا سال 2010 ، زیرا که این لامپ ها از لحاظ بازده تبدیل الکتریسیته به نور مقرون به صرفه نیستند. کمتر از 3% انرژی دریافتی در این لامپ ها به نور تبدیل می شود.تقریبا تمام انرژی دریافتی به گرما تبدیل می شود که باعت گرمی هوا می گردد و باید توسط تهویه های مطبوع یا هواکش ها از ساختمان دفع شود که اغلب باعث اتلاف بیشتر انرژی می شود.

در بعضی مناطق تاریک و سرد که به گرما و نور نیاز دارند گرمای تولید شده ی ناخواسته ، ممکن است دارای ارزش باشد.
لامپ هالوژن بدون محافظ

لامپ هالوژن بدون محافظ

لامپ هالوژن:

لامپ های هالوژن اکثرا بسیار کوچک تر از لامپ های رشته عادی می باشند،زیرا برای کارکرد موفق باید دمای داخل حباب بیشتر از 200 درجه سانتیگراد باشد.به همین منظور باید حبابی از جنس سیلیکای سیم کشی شده یا بعضی اوقات شیشه آلومینوسیلیکات باشد.اغلب این حباب داخل یک لایه شیشه ای دیگر پوشیده می شود.لایه بیرونی برای احتیاط قرار داده میشود تا پرتو ماوراء بنفش را کاهش دهد و در برابر انفجاری که گاهی اوقات برای این نوع لامپ ها رخ می دهد لایه ای محافظ تشکیل دهد.همپنین برای کاهش اثر ضایعات ناشی از اثر انگشت این شیشه قرار داده شده است.احتمال آتش سوزی برای لامپ  های بدون پوشش بیشتر است که استفاده از آنها اگر در حفاظ مناسب قرار نگیرند در بعضی مکان ها ممنوع می باشد.مدل های ساخته شده برای ولتاژهای 12 و 24 ولت رشته های فشرده تری دارند که به دلیل کنترل نوری مناسب به این شکل در آمده اند.لامپ های التهابی هالوژنی بازده نوری (لومن بر وات) بیشتر و عمر بیشتری نسبت به مدل های التهابی غیر هالوژنی دارند.مقدار نور خروجی هم تقریباً در طول عمر لامپ  ثابت است.

لامپ فلورسنت مشهور به مهتابی :

تصویر انواع لامپ فلورسنت و مهتابی

تصویر انواع لامپ فلورسنت و مهتابی

لامپ فلورسنت- که توسط نیکلای تسلا اختراع و ثبت شد- بازده نور بسیار بیشتری از لامپ های التهابی دارد.برای رسیدن به نور یکسان ، این لامپ ها حدوداً  نسبت به لامپ های التهابی 1/4 تا 1/3 مصرف می کنند.
تا دهه 1980 شکل این نوع لامپ به دو نوع خطی و دایره ای محدود می شد و شکل های دیگر زیاد محبوبیت پیدا نکردند.لامپ های فلورسنت فشرده (CFL ) – که در ایران یه نام کم مصرف مشهورند – در اوایل دهه 1980 به بازار آمدند.
اکثر لامپ های CFL دارای بالاست الکتریکی داخلی می باشند و به سرپیچ فلزی یا پایه های میخی مجهز هستند.بعضی از انواع CFL دارای بالاست جداگانه می باشند که لامپ و بالاست را می توان جداگانه تعویض کرد.
عمر متوسط نامی برای یک لامپ فلورسنت خطی در مقایسه با عمر 750 ساعت (لامپ التهابی 110 ولت) و 1000 ساعت (لامپ التهابی 240 ولت ) 10000 تا 20000 ساعت می باشد .
بعضی از انواع بالاست های لامپ فلورسنت در محیط سرد به سختی لامپ را روشن می کنند به همین دلیل در مناطق سردسیر باید بالاست منبع نور که در فضای باز مورد استقاده قرار می گیرد برای این شرایط طراحی شده باشد تا لامپ به طور مناسب فعالیت کند.
لامپ های فلورسنت در رنگ های متنوعی از لحاظ دمای رنگ ( منظور از دمای رنگ تناسب نور لامپ با نور یک جسم تاریک گرم با یک دمای خاص است.) ساخته می شود.در بعضی کشورها نوع سفید سرد (CW) رایج تر است در صورتی که در بعضی دیگر رنگهای سفید گرم تر طرفداران بیشتری دارند.
در آمریکا لامپ فلورسنت اکثراً در رنگ سفید سرد مورد استفاده قرار می گیرد (CW) ،که به همراه لامپ های التهابی که رنگی متمایل به صورتی دارند رنگ سفید گرم (WW) تولید می کنند .در این بین رنگ “سفید بهینه شده” (CW) نیز استفاده می شود ،که طبیعی تر به نظر می رسد.همچنین رنگ سفید آفتابی بسیار سرد (DW ) نیز وجود دارد.لامپ های فلورسنت فشرده اکثراً به صورت سفید گرم به بازار عرضه می شوند،تا مانند لامپ  های التهابی نوری متمایل به زرد از خود ساطع کنند.سردی و گرمی نور امری نسبی و اکثرا سلیقه ای است .به همین دلیل دمای رنگ و اندیس نمود رنگ (CRI ) به عنوان مبنای کامل رنگ برای لامپ های فلورسنت و گاهی اوقات برای انواع دیگر منابع نور مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپ LED :

ال ای دی (Powe LED) وات UV ماوراء بنفش

ال ای دی (Powe LED) وات UV ماوراء بنفش

تا دهه 1970 LED ها -لامپ های حالت جامد- به عنوان نشانگر رواج داشتند . در سالهای اخیر ، مبحث بازده و خروجی مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که هم اکنون LED ها جایگاه ویژه ای در کاربرد روشنایی و نورپردازی پیدا کردند.
LED های نشانگر به دلیل عمر بالایشان تا 100،000 ساعت شناخته شده هستند،اما LED های به منظور روشنایی بنا بر روال گذشته کمتر مورد استفاده قرار گرفتند (به دلیل قیمت زیاد LED در آن زمان ) ، و همینطور عمر بسیار پایین تری هم داشتند.
بدلیل قیمت بالای LED به نسبت لامپ های دیگر ، روشنایی های LED عموما برای مصارف توان پایین-نوعاً زیر 10 وات- کاربرد داشتند. LED در سال های گذشته بیشتر برای کاربردهای توان پایین و مقرون صرفه مثل نورپردازی در شب و چراغ های قوه  کاربرد داشتند.اما در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت و بهبود خروجی نور آن ، از آن به منظور روشنایی استفاده های زیادی می شود.LED های رنگی همچنین می توانند برای موارد زیبانمایی مانند نورپردازی اشیاء شیشه ای  یا حتی برای قطعات یخ در نوشیدنی ها و میهمانی ها  مورد استفاده قرار گیرد.همچنین در جشن ها به صورت روزافزونی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • بازده LED در بازه بسیار زیادی متغیر است.به طوریکه می توان LED هایی با بازده پایین در حد 40 لومن بر وات تا بالاتر از 150 لومن بر وات پیدا کرد.
  • LED های تک رنگ فناوری ساخت بسیار مناسبی دارند ، در حالی که LED های سفید هنوز مشکلات اندکی در بهبود کیفیت نور خروجی خود دارند.
  • (CRI) فهرست تولید رنگ بعضی از آنها مناسب نیست.که باعث تولید رنگ های نچندان دقیق می شود.
  • توزیع نور ساطع شده از ماده فسفری(در مانیتور ها) با توزیع نور ناشی از LED متفاوت است که باعث می شود دمای رنگ تولیدی از زوایای مختلف متفاوت باشد.
  • در بعضی انواع بی کیفیت ، کیفیت ماده فسفرسانس در طول زمان کاهش پیدا می کند، که باعث می شود دمای رنگ و شدت نور در طول زمان کاهش پیدا کند.
  • فناوری LED برای طراحان نور مناسب است زیرا مصرف توان و تولید دمای بسیار پایین ، کنترل روشن/خاموش آنی ، و در مورد نور تک رنگ ، ثبات رنگ بسیار بالایی در گذر زمان بسیار مناسبی دارند.

در سال های اخیر ، نرم افزارهایی برای تلفیق نور و تصویر طراحی شده تا تصاویر ویدیویی را در LED های نصب شده به تصویر بکشند تا دیواره هایی تصویری با رزولوشن پایین را به وجود آورند.

لامپ قوس کربنی:

لامپ قوس کربنی دو الکترود میله ای کربنی در هوای آزاد دارد که با یک بالاست محدود کننده جریان تغذیه می شود. قوس الکتریکی با نزدیک کردن دو الکترود به هم و سپس جدا سازی آنها ایجاد میگردد.قوس حاصله  نوک دو الکترود را گرم می کند تا به رنگ سفید در بیایند.این لامپ ها بازده بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند  ، اما میله های کربنی زود عمر خود را از دست می دهند و نیاز به تنظیم مداوم دارند.این لامپ ها اشعه ماوراء بنفش بسیار زیادی تولید می کنند ،در محیط های سربسته نیاز به تهویه دارند، و به علت نور بسیار شدیدشان نیاز به محافظی در مقابل دید مستقیم دارند.
لامپهای قوس کربنی در توان های بالا کار می کنند ،و به نسبت لامپ های ابتدایی دهه 1920 بازده بیشتری داشتند.همچنین آنها منبع نور نقطه ای هستند.این مشخصات آنها را برای منابع نوری مورد استفاده در جستجو،نورهای راهنما و پروژکتورهای فیلم سازی مناسب ساخته بود.
نیاز مداوم آنها به توجه و تنظیم ، و تعویض مداوم میله ها استفاده انها را برای مصارف عادی دشوار می سازد ،به همین دلیل از آنها زمانی که منبعی مشابهی وجود نداشت به عنوان منابع نوری پرتوان استفاده می شد. لامپهای قوس کربنی علارغم جایگاه ویژه شان در اواسط جنگ جهانی دوم و بعد از ان از رده خارج شدند.

لامپ تخلیه الکتریکی :

لامپ تخلیه الکتریکی شامل دو الکترود فلزی -که با گاز از هم جدا شده اند- است که به وسیله شیشه یا سیلیکا پوشش داده شده است.این گازها شامل گازهایی چون نئون ، آرگون ، زنون ، سدیوم ، متال هالید و جیوه می باشند.
اساس کار این لامپ ها همانند لامپ قوس کربنی است،اما واژه لامپ قوسی فقط به لامپ قوس کربنی اطلاق می شود،بدلیل استفاده از روش های نوین تخلیه گازی عموماً به این لامپ ها لامپ تخلیه الکتریکی گفته می شود.در بعضی از انواع لامپ تخلیه الکتریکی ولتاژ بسیار بالایی برای ایجاد قوس مورد استفاده قرار می گیرد.این عمل نیاز به مداری الکترونیکی به نام igniter دارد که قسمتی از مدار بالاست را تشکیل می دهد.پس از تشکیل قوس ، مقاومت داخلی گاز کاهش می یابد ، و در نتیجه بالاست جریان کاری را محدود می کند.بدون استفاده از بالاست جریانی مازاد عبور خواهد کرد که باعث تخریب سریع لامپ خواهد شد.
بعضی از این لامپ ها مقدار کمی نئون دارند که اجازه ایجاد جرقه در ولتاژ عادی را بدون نیاز به igniter می دهد.لامپ های سدیم کم فشار اینگونه عمل می کنند.
ساده ترین نوع بالاست تنها یک سلف است ، و زمانی که همانند تامین روشنایی خیابان ها ، هزینه در اولویت است این نوع بالاست ها مورد استفاده قرار می گیرند. ممکن است بالاست های پیشرفته تری برای تولید نوری ثابت در طول عمر لامپ مورد استفاده قرار گیرند ، که لامپ را با موجی مربعی درایو  می کنند تا خروجی کاملا بدون پرشی ایجاد کند و در زمان بروز نقص های جدی لامپ را خاموش کند.به طور مثال این نوع پیچیده از بالاست در صنایع مربوط به تولید فیلم مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ در الکترونیک:

لامپ های رشته ای مدت زیادی است که به عنوان ترمیستورهایی سریع در مدارات الکترونیک مورد استفاده قرار می گرفتند:
. تثبیت  موج سینوسی اسلاتورها
. محافظت ار تویتر ها (اسپیکرهای سازنده فرکانسهای بالا)
. تنظیم اتوماتیک کنترل حجم صدا در تلفن های

سمبلهای مداری لامپ:

در دیاگرام های مداری اکثراً لامپ ها را با سمبل های نشان می دهند.به عنوان مثال لازم نیست یک متخصص برق به ازای هر لامپ یک حباب نقاشی کند و بهترین راه ممکن استفاده از یک سمبل است.دو نوع سمبل برای لامپ وجود دارد:

نماد مداری لامپ

نماد مداری لامپ

یک ضربدر میان یک دایره که اکثراً یک لامپ به عنوان نمایشگر را نشان می دهد.

نماد مداری لامپ

نماد مداری لامپ

یک نیم دایره میان دایره که اکثراً یک لامپ را به عنوان منبع نوری یا چراغانی نشان می دهد.

آسمان زیبای شب-معماری طبیعی نور

معماری نور طراحی نورپردازی

معماری نور(طراحی نورپردازی) هنر خلق زیبایی در شب با استفاده از نور

نورپردازی،هنری نوپا:

آسمان زیبای شب-معماری طبیعی نور

آسمان زیبای شب-معماری طبیعی نور

وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّیَاطِینِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیرِ.

خداوند متعال تیرگی شب را با نور ماه روشن کرد ، و  ستارگان را وسیله زیبایی آسمان شب قرار داد.این سنت خداوند است که همیشه کارایی را با زیبایی در هم می آمیزد و او بدیع السماوات و الارض است.انسان هم به عنوان تصویری از اراده الهی ، به گونه ای آفریده شده است که سعی می نماید ، علاوه بر کارایی ، زیبایی را نیز در ساخته های خود به همراه داشته باشد.

علم گرافیک و زیبایی شناسی، در رسته های مختلف به سرعت رشد کرده است و ابزارهای تجربه ، دانش و قدرت پردازی رایانه ای به کمک این علم آمده اند.در سالهای اخیر و پیرو رشد صنعت نورپردازی،عامل طراحی نورپردازی نیز بلا درنگ مطرح شده است.دیگر زمان نورپردازی های تجربی و یا استفاده های بی فکر از تکنولوژی های جدید به سر آمده است.متاسفانه در این سالهایی که بر صنعت نورپردازی گذشته است،در کشور ما آشفتگی هایی را شاهد بودیم که تنها به دلیل نبود تفکر در طراحی ها رخ داده است.این آشفتگی ها ممکن است علاوه بر اعمال و ایجاد هزینه های اضافی بر کارفرما ، در آینده تاثیرات نا مناسب بیشتری همچون عدم  رضایت کارفرما و ایجاد ناراحتی های روانی را به همراه داشته باشد.

گروه صنعتی کهربا از ابتدای فعالیت خود بر این مهم تاکید داشته است و همواره سعی کرده است در نورپردازی های خود عوامل تجربه ، دانش و طراحی را به همراه داشته باشد.استفاده از نرم افزارهای پیشرفته مخصوص این فرآیند به اضافه استفاده از تجربیات بزرگان نورپردازی جهان و دانش نورپردازی و معماری باعث شده است که این ترکیب به صورت مناسبی اثربخش باشد.

نور،عنصری در خدمت معماری:

باید متذکر شویم که در حال حاضر ، عنصر نور نیز مانند خیلی از عناصر دیگر معماری نقش مهمی در هنر معماری یک بنا ایفا می نماید.در تاریک ترین لحظات شب که نهایتا غیر از نور ماه عنصر دیگری برای نمایاندن قدرت معماری یک بنا تاثیر گزار نیست ، می توان با بهره گیری از عنصر نور ، به بنا جلوه ای متفاوت و با شکوه داد.می توان ضعف های بنا رو پوشانده و نقاط قوت آن را عیان کرد، می توان به گونه ای نورپردازی کرد که عظمت و شکوه بنا مضاعف شود.حتی می توان با نورپردازی یک عنصر منفی در بنا را به زیر کشید و یا حتی ترکیبی تازه از بنا را به تصویر کشاند.

معماری نورهمراه معماری بنا :

همانطور که ذکر کردیم ، نور به عنوان یک عنصر معماری ، می تواند تاثیر به سزایی را در معماری شب ایفا نماید.از طرفی ، طراحی نورپردازی و معماری نور یک بنا ، می بایست مطابق ضوابط و استاندارد هایی باشد که نیاز به دانش و تجربه ای فراتر از علم معماری دارد ، لذا نیاز به یک معماری نور در کنار معمار ساختمان و به موازات آن وجود دارد.به همین دلیل نیز توصیه گروه بر آن است که هر بنایی که هر کارفرمایی که نیاز به نورپردازی را برای خود مسجل می داند ، قبل از اتمام معماری بنا ، با یک مشاور نورپردازی و معمار نور مشورت نموده و نسبت به اصلاح طرح معماری بنای خود ،پیش از انجام آن، مطابق با طرح نورپردازی اقدام نماید.

ال ای دی (Powe LED) وات UV ماوراء بنفش

LED چیست(ال ای دی)؟

LED چیست(ال ای دی)؟

ال ای دی (Powe LED) وات UV ماوراء بنفش

ال ای دی (Powe LED) وات UV ماوراء بنفش

شاید تا به حال مقالات زیادی درباره LED خوانده باشید و شاید بسیاری از این مقالات برای شما کارآمد بوده باشند ، لیکن در این مقاله و مقالات مرتبط در همین سایت سعی می شود توضیحاتی کامل و کاربردی در رابطه با لامپ LED به شما داده شود.

همانطور که می دانید LED مخفف کلمه Light Emitting Diode است.شاید برای شما باور نکردنی باشد ، اما تمام انواع دیود ها ، حتی همان دیود های یکسوساز مدارات رایانه شما نیز از خود نور ساطع می کنند،اما سوال اینجا است که پس این LED های موجود در بازار که می خواهید درباره آنها صحبت کنید چه تفاوت هایی دارند؟ باید بگویم که دیودهای غیر نورانی مورد استفاده در صنعت الکترونیک ، در یکی از موارد “فرکانس نور خروجی” ، “انتقال نور از جانکشن دیود به بیرون” و یا “پکیج مورد استفاده جهت آماده سازی دیود” نقص دارند ،و اینجا است که دیود های LED برجستگی پیدا می کنند.در تولید LED ها سعی می شود از کریستال ها و نیمه رساناهای شفاف ، دارای فرکانس تولید نورمناسب و یک پکیج مناسب استفاده شود.

اولین LED ساخته شده که دارای نور مرئی بود در سال 1962 و به وسیله نیک هولونیاک (Nick Holonyak) در موسسه جنرال الکتریک ساخته شد.البته پیش از او نیز افراد بسیاری توانسته بودند LED هایی با نور مادون قرمز بسازند، لیکن این اولین بار بود که نوری مرئی بوسیله LED تولید می شد.بعد از او شاگرد او توانست LED هایی با رنگ های زرد و نارنجی تیره تولید کند.البته باید متذکر شویم که این LED ها قیمت هایی بالا در حدود 200 دلار داشتند و عملاً فقط برای مصارف خاصی همچون انتقال دیتا از طریق فیبر نوری (البته بوسیله LED های شفاف که بعدها ساخته شدند) مورد استفاده قرار می گرفتند.

در سال های بعد کمپانی های مونسانتو (Monsanto Company) و اچ پی (Hewlett Packard (HP)) اقدام به تولید انبوده LED قرمز کردند و برای این کار از نیمه رسانای گالیوم ارسناید فسفاید ((GaASP)Gallium arsenide phosphide) استفاده می کردند.از این LED ها بیشتر در تولید حروف الفبایی یا ماشین حساب ها استفاده می شد. در سال 1970 شرکت نیمه رسانای Fairchild LED هایی ساخت که قیمتی کمتر از پنج سنت داشتند.در این دوران LED ها رنگ هایی همچون قرمز ، زرد ، نارنجی و نهایتا سبز داشتند و همانطور که می دانید ، با ترکیب این رنگ ها نمی شد به رنگ سفید دست یافت.لذا در این دوران LED ها (که معمولا پکیج های 3 میلی متری یا 5 میلی متری ، لنزدار یا بودن لنز داشتند) بیشتر نقش ساین (Sign) یا نشانگر و یا نقش نمایشگر را ایفا می کردند. از آنجا که برای تولید نور سفید ، حداقل به نور آبی نیاز بود ، تحقیقات بر روی تولید نور آبی ادامه یافت ، تا این که در سال های بعد (اواخر تابستان 1991) شرکت ژاپنی نیچیا (Nichia Corporation) با تلاش های آقای شوجی ناکامورا (Shuji Nakamura) توانست بوسیله نیمه های گالیوم نیتراید (GaN) اقدام به تولید LED پرنور با نور آبی بنماید.البته پیش از این نیز LED های آبی بوسیله اعمال ولتاژ بالا به نیمه هادی سیلیسم کربناید تولید شده بودند ، لیکن این اولین بار بود که LED آبی با این شدت نور (100 ها برابر نوع قبل) تولید می شد.در ادامه این تحقیقات محققین در سال 1995 توانستند با یک ابداع جدید ، شفافیت جانکشن (junction) یا محل اتصل نمیه رسانا را با به کارگیری ایندیوم تین اکساید(ITO) (تین به معنای روی است) بهبود دهند. لذا پس از این امکان تولید LED های سفید کاربردی فراهم شد.

اما این سوال مطرح است که LED چگونه نور تولید می کند؟ و نور سفید چگونه بوسیله LED تولید می شود؟در این جا جوابی ساده به این پرسش می دهیم.همانطور که در فیزیک و شیمی خوانده اید ،عناصر شیمیایی دارای لایه های از انرژی به نام مدار هستند ،که هر مدار دارای تعدادی الکترون است.هر یک از این مدار ها با مدارات دیگر اختلاف انرژی دارد والکترون برای رفت و برگشت به مدارات بالاتر نیاز به دریافت و از دست دادن این اختلاف انرژی دارد.لذا مثلا اگر الکترونی از بالاترین مدار طبیعی خود بخواهد یک یا چند مدار بالاتر رود ، باید انرژی از نوع الکتریکی یا گرمایی یا نور یا امثال آن دریافت نماید و پس از دریافت آن می تواند با از دست دادن انرژی خود (که این انرژی میتواند از نوع نور باشد) به مدارات پایین تر سقوط نماید.البته این سقوط برای رسیدن به حالت پایدار حتمی است.در LEDها و لامپ های فلورسنت ، الکترون ها با دریافت انرژی الکتریکی به سطوح بالاتر می روند و سپس با از دست دادن انرژی خود ،اقدام به تولیدنور می نمایند.این نور در LED های تک رنگ نوری با همان رنگ است ، ولی در لامپ های فلورسنت یا LED های سفید می تواند نور ماوراء بنفش یا آبی باشد.در LED های سفید می توان به چند روش اقدام به تولید نور سفید کرد :

  • تولید نور سفید به صورت ترکیبی از چند LED با رنگ های مختلف.
  • تولید نور سفید به صورت ترکیب نور آبی LED و اضافه کردن نور زرد (یا زرد ترکیبی) با استفاده از خاصیت فلورسنس
  • تولید نور سفید به صورت اعمال یک نور ماوراء بنفش به مخلوط چند ماده فلورسنس و بدست آوردن نورترکیبی سفید از این مواد.

در عمل بیشتر دو مورد آخر در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند، چرا که هزینه تولید پایین تری دارند، اما روش های فوق به ترتیب از بالا به پایین بازده بیشتری دارند.زیرا که مواد فلورسنس به صورت ناخواسته مقداری از انرژی را در هنگام تقلیل انرژی الکترون از دست می دهند.لازم به ذکر است که هر چقدر تعداد رنگ های بکار رفته در تولید نور سفید بیشتر باشد، نور سفید بهتر و با CRI بالاتری خواهیم داشت.

اما بگذارید  به صورت مکمل تعریفی مختصر نیز از پدیده فلورسنس داشته باشیم.این پدیده نیز همانند پدیده فوق الذکر ، بر مبنای ارتقاء و تقلیل سطح انرژی الکترون های ماده صورت می گیرد.این بار الکترون با دریافت نور به تراز بالاتر رفته و با از دست دادن انرژی به صورت نور (این انرژی کمتر از انرژی دریافتی است) به مدار پایین تر نزول می کند.

 

برای دریافت توضیحات تکمیلی ، یا طرح سوال ، می توانید به مقالات موجود در سایت مراجه کرده و یا از طریق های مختلف از ما در خواست نمایید.همچنین می توانید پیشنهاد طرح هر نوع مقاله ای در حوزه نور را به ما ارائه نمایید.

طیف نور رنگی و ترکیب نورهای متفاوت

روانشناسی رنگ در معماری نور

نگاهی بر روانشناسی رنگ در معماری نور و طراحی نورپردازی

خداوند متعال که یکتا خالق هستی و مبدع کل شیء است ، جمیل است و محب الجمال ، پس هم او است که این جهان را زیبا آفرید و خلائق را به زینت رنگ زیبایی بخشید.او است که برای هر منظوری رنگی خاص گذاشت و این رنگ ها را در فطرت انسان تثبیت کرد.او است که روز را با زردی سحر آغاز می کند ،با سپیدی نیمه روز قوت می بخشد و با سرخی غروب به پایان می رساند.او است که شب را به وسیله رنگ های سرد وسیله آرامش قرار میدهد.

آری ، این الله است که فطرت بشر را به وسیله حکمت خود متحول کرده و رنگ ها را در ضمیر بشر پایدار.پس ما نیز باید مطابق فطرت خود گام برداریم ، تا همیشه و در هر حالتی سلامت و پایدار باشیم.

رنگ،شکوه،زیبایی،روان

همانطور که کفته شد ما در فطرت و ضمیر ناخودآگاه خود تصویری داریم از رنگ های طبیعت ، که این فطرت خدادادی رهنمایی ما در پیمودن مسیر درست است.ما معماران نور و طراحان نورپردازی می بایست این واقعیت های فطری را به خوبی استخراج نموده و در طراحی ها خود آن ها را لحاظ نماییم.

طیف نور رنگی و ترکیب نورهای متفاوت

طیف نور رنگی و ترکیب نورهای متفاوت

تحلیل روانشناسی رنگ های مختلف

درچند مبحث زیر به بررسی کیفی تاثیر رنگ های مختلف بر روی انسان از دید نورپردازی می پردازیم.هرچند که تحلیل مطلوب رنگ های نور نیازمند یک تحلیل آماری با جامعه آماری بسیار بزرگ است و رنگ ها باید در ترکیب با یک دیگر و به صورت خاص مورد تحلیل قرار گیرند،لیکن در تحلیلی ساده اصول ابتدایی تاثیر رنگ نور را بیان می کنیم.

لوکس متر دیجیتال

معرفی واحدهای مورد استفاده در مهندسی روشنایی و نورپردازی(لوکس):

معرفی واحدهای مورد استفاده در مهندسی روشنایی و نورپردازی(لوکس):

در مباحث قبلی اشاراتی به واحد روشنایی لوکس داشتیم.واحد روشنایی لوکس ، در واقع نشان دهنده میزان شدت روشنایی است.این واحد اهمیت بسیاری زیادی دارد ، و به واقع باید گفت مهم ترین واحد روشنایی از دید مصرف کننده نور است.

در واقع ، برای چشم انسان اهمیتی ندارد که نور از چه منبعی

لوکس متر دیجیتال

لوکس متر دیجیتال

و با چه فاصله ای ساطع می شود،بلکه تنها چیزی که چشم به خوبی درک می کند ، شدت روشنایی یک منبع است.

ابزارهای اندازه گیری شدت روشنایی:

برای اندازه گیری شدت روشنایی -مشابه دیگر واحدهای مبنای SI- ابزار هایی ساخته شده اند.در ساخت این ابزارها سعی می شود که نزدیک ترین مشخصات به چشم انسان لحاظ شود.این ابزار ها عموما لوکس متر نام دارند (هر چند ابزارهایی تخصصی تر هم برای این اندازه گیری وجود دارند).لوکس متر ها دارای یک قطاع از کره هستند که در مقابل نور قرار می گیرند.این قطاع از کره به وسیله ابزارهایی که در آن وجود دارند شدت روشنایی را اندازه می گیرد.

عموما لوکس متر ها برای اندازه گیری نور در فاوصل نسبتا زیاد از منبع نور مورد استفاده قرار می گیرند (به دلیل بزرگی نسبی سطح اندازه گیری نور).همچنین برخی از لوکس متر ها دارای یک سری تنظیمات برای نوع منبع نور (فلورسنت ، هالوژن و …. ) هستند.

رابطه واحد لوکس با دیگر واحدهای روشنایی:

برای به دست آوردن مقدار لومن یک منبع نور از طریق مقدار شدت روشنایی آن منبع،می بایست به صورتی معقول (بر اساس تغییر شدت روشنایی آن منبع در زوایای مختلف فضایی) صفحاتی را در فضا حول آن منبع نور به صورتی انتخاب کنیم که سطحی بسته تشکیل دهند(مثلا یک شبه کره).سپس در هر یک از این سطح ها ، سنسور اندازه گیری شدت نور را به صورت مماس با سطح قرار دهیم و مقدار لوکس حاصله را در مقدار مساحت آن سطح ضرب نماییم.سپس این مقادیر را با هم جمع بزنیم.این مقدار بیان کننده مقدار حدودی لومن آنمنبع نور است.همچنین ، با کاهش اندازه این سطوح و انتگرال گیری بر روی سطح بسته ، می توان مقدار دقیق لومن آن منبع را اندازه گرفت.به عبارت دیگر ، مقدار لومن یک منبع نور برابر است با انتگرال دو بعدی شدت روشنایی آن منبع بر روی سطح بسته ای حول آن منبع (با در نظر گرفتن هم راستا بودن عمود (نرمال) لوکس متر و نرمال سطح و یا اعمال نمودن مقدار سینوس اختلاف زاویه این دو نرمال به یکدیگر به صورت ضرب).

همچنین برای یک منبع نور نقطه ای دارای شدت نور ثابت در تمام زوایا ، مدار لوکس در یک نقطه برابر است با تقسیم مقدار لومان منبع نور بر مقدار مساحت کره ای به مرکز منبع نور و با شعاع فاصله منبع تا آن نقطه.یعنی مقدار لومن منبع نور تقسیم بر (4 * π *r^2).

رابطه لوکس با مقدار کندلا برای یک منبع نور نقطه ای برابر خواهد شد با مقدار کندلا در نقطه ای بین آن نقطه و مرکز منبع نور ، به فاصله یک متر از منبع نور تقسیم بر فاصله آن نقطه با منبع نور به توان دو.