مقایسه طراحی نورپردازی کنیسه میدان لینکلن و مسجد شیخ زاید

چند روز پیش ترجمه ای از مقاله انتخاب نورپردازی کنیسه میدان لینکلن به عنوان طراحی نورپردازی منتخب سال ۲۰۱۶ منتشر شد که لازم دانستیم یک مقایسه طراحی نورپردازی با طراحی نورپردازی منتخب سال ۲۰۱۰ ، مسجد شیخ زاید ابوظبی را ارائه دهیم.

مکان های مذهبی نماد اعتقادات یک ملت هستند و می بایست نورپردازی آن ها نیز مطابق با اعتقادات ملت باشد.در مقایسه این دو طراحی نورپردازی نکات جالبی به دست می آید. شاید از دید انجمن بین المللی طراحان نورپردازی که آشنایی با دین اسلام ندارد،این نورپردازی به عنوان یک مکان مذهبی، زیبا باشد. لیکن می بینیم که نورپردازی کنیسه میدان لینکلن که اخیرا جایزه طراحی نورپردازی را کسب کرده است ، طراحی بسیار مطابق تری با مذهب و اعتقادات ادیان ابراهیمی است.

مسجد در اسلام نماد هم اندیشی و عبادت جمعی برای رسیدن به خداوند یکتا است. در مساجد اسلامی می بایست معماری نماینده سادگی باشد و کمتر ذهن را به مادیات مشغول نماید ، طوری که ذهن مخاطب کمتر درگیر دل بستگی های دنیا باشد، همانند چیزی که در مساجد صدر اسلام می دیدیم. با تسلط پادشاهانی چون معاویه بر مسلمانان ، طراحی مساجد به سمت شکوه و جبروت پیش رفت و مساجد به جای این که نماینده پرهیز از تجملات باشند تبدیل به نماینده ثروت خلفا شدند.

نورپردازی ستون های مسجد شیخ زاید - سر ستون های طلایی رنگ

نورپردازی ستون های مسجد شیخ زاید – سر ستون های طلایی رنگ منبع

مسجد شیخ زاید هم بیشتر از این که نماد تفکر اسلامی باشد نماینده ثروت و بلندپروازی اعراب خلیج فارس است. مسجد کاملا تجمل گرایانه طراحی شده و فاقد روح اسلام و تمایل به معنویت است. تزئینات داخلی مسجد به خوبی گواه این امر است.

تجمل گرایی و برجسته نمایی فضای داخلی مسجد شیخ زایید-طراحی نورپردازی داخلی

تجمل گرایی و برجسته نمایی فضای داخلی مسجد شیخ زایید-طراحی نورپردازی داخلی منبع

شرکت طراحی نورپردازی Speirs+Magor به عنوان یک شرکت موفق طراحی نورپردازی در سطح بین المللی و صاحب عناوین منتخب بسیار طراحی نورپردازی این مسجد را به عهده گرفته بود. وظیفه این شرکت،طراحی نورپردازی متناسب با طراحی خود بنا و خواست کارفرما بوده است ، و نمی توان از این شرکت انگلیسی انتظار یک طراحی نورپردازی مطابق با اصول اسلامی را داشت. این طراحی نورپردازی در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب جایزه طراحی نورپردازی برتر می شود،چرا که  ۳D Mapping یک تکنیک جدید در نورپردازی بوده و توانسته بود این بنای پر زرق و برق را همان طور پر زرق و برق بنمایاند، آن قدر که با دیدن نورپردازی مسجد به یاد داستان های هزار و یک شب و علاءالدین می افتیم.

نورپردازی مسجد شیخ زاید که انسان را به یاد داستان های هزار و یک شب می اندازد.

نورپردازی مسجد شیخ زاید که انسان را به یاد داستان های هزار و یک شب می اندازد. منبع

در کنار نورپردازی این مسجد می توان نورپردازی کنیسه میدان لینکلن را مثال زد. یهودی ها از نظر دیدگاه دینی شبیه ترین دیدگاه را به اسلام دارند. در این کنیسه می توان صرفا یک بنای ساده با متریال و معماری مدرن دید. اگر چه این سبک معماری هماهنگ با معماری سنتی یهود نیست ، لیکن این دیدگاه مدرن به معماری ،کاربری را به خوبی در نظر گرفته است. محیط ساده و بی آلایش است ، و طراحی نورپردازی برخلاف طراحی نورپردازی مسجد شیخ زاید با هدف بهبود کاربری محیط صورت گرفته است. نورهای ساده و تک رنگ که سعی کرده اند محیط داخلی بنا را از دید اغیار محافظت کنند (یهودی ها غیر بنی اسرائیل را شایسته گرویدن به یهودیت نمی دانند و خود را پسر خدا می خوانند.)

نورپردازی نمای بیرونی کنیسه میدان لینکولن--نورپردازی منتخب کنیسه میدان لینکلن

نورپردازی نمای بیرونی کنیسه میدان لینکولن-منبع

بر خلاف طراحی نورپردازی مسجد شیخ زاید ، این جا سعی شده از تعداد محدودی رنگ استفاده شود. شاید دلیل این بوده که نورپردازی دارای ثبات دیده شود و تفکر یهود فاقد رنگ پذیری و دگرگونی شدید دیده شود. همین طور نورپردازی عموما ساده و فاقد آشفتگی است تا ذهن عبادت کنندگان را آسوده نگه دارد. همین سادگی، ثبات و حجم کافی نور باعث شده است که بنا با شکوه تر دیده شود.

نورپردازی دیوارهای داخلی کنیسه میدان لینکولن-طراحی نورپردازی منتخب کنیسه میدان لینکلن

نورپردازی دیوارهای داخلی کنیسه میدان لینکولن منبع

از زیبایی های این طراحی نورپردازی می توان به تاثیر مفاهیم یهود بر نورپردازی اشاره کرد. نورپرداز دقت کرده که تعداد چراغ های سقفی برابر با تعداد دستورات تورات (۶۱۳ دستور) باشد و این توجه قابل تقدیر است

روشنایی نمای داخلی-طراحی نورپردازی منتخب کنیسه میدان لینکلن

روشنایی فضای داخلی کنیسه میدان لینکولن-۶۱۳ عدد چراغ سقفی نماد ۶۱۳ دستور تورات منبع

در پایان فقط می توان اظهار تاسف کرد که چرا مسجد به عنوان نماد اسلام -که نماینده پرهیز از تجملات و ساده زیستی است- تبدیل به یک بنا جهت خودنمایی شده است ، لیکن یک کنیسه در یک کشور غیر یهودی با تفکر سادگی و شکوه ساخته و نورپردازی شده است. امیذواریم که مسلمانان رفته رفته به اصل بازگشته و تکنولوژی را در خدمت مفاهیم اسلام بگیرند ، نه اسلام را در خدمت نمایش تکنولوژی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

40 − 33 =