روشنایی و سلامت

شدت نور و طیف رنگ صحیحی که ضمن انجام وظیفه روشنایی به محیط زیست آسیبی وارد نکند ارزشمند است . در غیر این صورت انرژی نه تنها به هدر می رود که میتواند آثار تخریبی روانی و زیست محیطی به بار بیاورد .

فراتر از در نظر گرفتن عوامل انرژی ، مهم است که در طراحی نور سطح روشنایی در حدی باشد که موجب ایجاد سردرد ، استرس ، و افزایش فشار خون نشود . علاوه بر این حساسیت به نور یا نور بیش از حد می تواند بهره وری کارگر را کاهش دهد .

بهره گیری از ویژگی های نور طبیعی در محتوای طیفی نور مصنوعی از طریق تجزیه و تحلیل کیفیت روشنایی می تواند مفید واقع شود . اتکای بیشتر به استفاده از نور طبیعی نه تنها موجب کاهش مصرف انرژی است بلکه تاثیرات مثبتی بر سلامت و عملکرد انسان دارد . مطالعات جدید نشان داده اند که عملکرد دانش آموزان تحت تاثیر مدت زمان بهره گیری از نور روز در برنامه منظم روزانه است . به طور مشابه سیستم های روشنایی که موجب به حداکثر رساندن مقدار مناسب از نور در زمان مناسب از روز می شوند در کاهش علائم بیماری آلزایمر در سالمندان موثر هستند . همینطور اختلال در چرخه شبانه روزی طبیعی و الگوی تغییرات فصلی زمین می تواند مشکلات متعددی از جمله سرطان پستان ، اختلال خلقی فصلی و …. ایجاد کند .

مطالعه انجام شده در سال 1972 و 1981 توسط رابرت اولریش نشان داد که بیمارانی که پس از عمل جراحی در اتاق های بیمارستان با پنجره بستری شدند نسبت به بیمارانی که در اتاق های فاقد پنجره بستری شدند علائم منفی کمتری از خود نشان دادند .

آلیسون جینگ ژو استاد یار دانشگاه تورنتو مطالعاتی را برای تجزیه تحلیل ارتباط بین نور و احساسات انسانی انجام داد و در نهایت دریافت که در روزهای آفتابی افراد مستعد افسردگی افسرده تر می شوند . همچنین دریافت نور کم باعث می شود مردم تصمیم گیری عقلانی تر داشته باشند و در حل و فصل مشکلاتشان موفق تر باشند . همینطور در تاریکی احساسات کمی سرکوب شده در حالیکه در نور روشن تشدید شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.