نمایی طبیعی از نورپردازی طبیعی در آسمان.ترکیب زیبای رنگ های آبی ، بنفش و زرد ایجاد حسی آرامش بخش و در عین حال انرژی زا می کند.

معماری نور ، هنر طراحی نورپردازی

معماری نور ، هنر طراحی نورپردازی

آسمان زیبای شب-معماری طبیعی نور

آسمان زیبای شب-معماری طبیعی نور

در این سال هایی که بنده به حرفه ی طراحی نورپردازی مشغول بودم ، مشکلات چندانی در راه طراحی نورپردازی مشاهده کردم ، لذا بر آن شدم که مفهومی به نام معماری نور را پایه گذاری کنم.

مشکلات فوق شامل موارد زیر می شوند که همیشه دست طراح نور و نورپردازی را در طراحی خود می بندند:

  • نبود یک طرح نمای خوب و متناسب با نورپردازی.

که اغلب نماهای طراحی شده این مشکل را دارند.یک نمای خوب نمایی است که قابلیت خودنمایی در طول روز و شب را داشته باشد ، لیکن اکثر نماهای طراحی شده در کشور -حتی آن هایی که دارای زیبایی بصری فوق العاده هستند- قابلیت نورپردازی مناسب و متناسب در شب را ندارند ، چرا که بسیاری از معماران تفکر و تخصص طراحی نورپردازی را ندارند و بسیاری از آن ها نه منابع نوری را به خوبی می شناسند و نه تجربه کافی کار با آن ها را دارند و خیلی از طراحان نما اصلا به نمای شب آن فکر نمی کنند.

  • نبود امکان جایگذاری مناسب منابع نوری بر روی نما و ایجاد خیرگی و نازیبایی نا خواسته.

گاهی اوقات یک نما دارای قابلیت نورپردازی مناسب و متناسب را دارد،لیکن مکان مناسبی برای جایگذاری منابع نوری ندارد ، لذا منابع نوری در طول روز ایجاد نازیبایی می کنند و در طول شب چشم مخاطب و دیگران را آزار می دهد و مفهوم نورپردازی را به کل تحت الشعاع قرار می دهد.

  •  نبود سیستم برق رسانی مناسب

علاوه بر مشکلات فوق می توان به نبود سیستم برق رسانی و تامین انرژی برای نورپردازی اشاره کرد ، لذا با توجه به اتمام کار بنا امکان حفر مسیر و سیم کشی توکار نیست و چاره ای جز کاهش کیفیت نورپردازی و یا سیم کشی روکار و تخریب نمای بنا نیست.

بهترین راهکار برای اصلاح روند طراحی نورپردازی ، معماری نور:

معماری نور هنر طراحی نما متناسب با اصول طراحی نورپردازی است

معمار نور کسی است که آشنایی کامل با اصول معماری و طراحی نما ، منابع نوری رایج و مناسب برای نورپردازی ، روانشناسی رنگ نور ، مخاطب شناسی و اصول ابتدایی جامعه شناسی ،اصول اولیه انتقال انرژی،خیرگی و اصول رفع خیرگی داشته باشد.

معمار نور با استفاده از این ابزارها می تواند برخلاف یک معمار و یا یک طراح نورپردازی دو نمای مناسب و متناسب برای شب و روز نما ارائه دهد که تناسب بین نمای روز و شب ، عدم ایجاد خیرگی در شب ، عدم اعمال نازیبایی در روز ، در برداشتن مفاهیم معماری در روز و شب ، کاهش هزینه های اولیه ، کاهش هزینه های ثانویه ، کاهش مصرف انرژی در نورپردازی ، کاهش نیاز به روشنایی مصنوعی داخلی در طول روز و …… را در برداشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.