چگونه لوستر بخریم؟راهنمای انتخاب لوستر (قسمت اول)

هنگام خرید لوستر به چه مواردی توجه کنیم؟

ما معمولا دیدگاهی مجلل نسبت به لوسترها داریم، در صورتی که در واقع لوسترها بسیار فراتر از این هستند. شما حتی می توانید در سرویس بهداشتی، رخت شویی یا حتی در اتاق کودک نیز از لوستر بهره ببرید، لوسترها همانند قطعاتی از جواهر برای منزل شما و نشان دهنده ساختار ذهنی شما هستند. با نگاهی دقیق تر، متوجه می شوید که لوستر راحت ترین راه برای دگرگونی طراحی کلی منزل شما است، در ادامه این موضوع را شرح خواهیم داد.

قبل از خرید به این موارد دقت کنید:

  • نور مورد نیاز: مقدار نور خروجی که نیاز دارید
  • ابعاد: سابز مورد نظر بسته به ابعاد اتاق
  • ارتفاع: در چه ارتفاعی باید لوستر را  بسته به ابعاد اتاق و موقعیت نصب آن بیاویزید.
  • رنگ بندی: نوع رنگ بدنه لوستر که با فضای شما سازگاری دارد
  • سبک لوستر: آیا سبک خاصی مد نظر دارید؟
  • نصب و نگهداری: نصب تا چه حد آسان است؟ مراقب و نظافت طولانی مدت آن چگونه است؟

خواسته خود را بیازمایید

برای رضایت همیشگی از نورپردازی، باید بدانید از نورپردازی چه چیزی نیاز دارید. اگر شما نور را برای مطالعه یا کار نیاز دارید، نور مطلوب شما نور فراگیر نیست. ولی اگر شما منبع نور عمومی و یک نقطه کانونی زیبا نیاز دارید، آن وقت لوستر انتخاب مناسبی برای شما است.

لوستر یا چهلچراغ یک منبع نور فراگیر است. نورپردازی فراگیر که با عنوان “نورپردازی عمومی” نیز شناخته می شود، نور را از یک منبع نور به صورت غیر مستقیم و با رفتاری یکنواخت پراکنده می کند. در برخی موارد، مانند اتاق رخت شویی، لوستر می تواند منبع روشنایی اصلی باشد، ولی لوستر به عنوان یک نور مختص کار در نظر گرفته نمی شود. نورپردازی فراگیر اتاق را از نور پر می کند، و بهتر است برای رسیدن به یک نورپردازی داخلی مناسب، در تعامل با منابع نوری دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

لوسترها دکوراتیو و زیبا هستند. لوستر به محیط شما وقار و فریبندگی می دهد. شما می توانید لوستر را برای خلق یک موقعیت چشمگیر در فضا، به فضای خود بیافزاید.

باید به اندازه لوستر توجه کرد

اگر به سایز لوستر توجه نکنید، زیبایی خود لوستر آن قدرها موثر نخواهد بود. شما علاقه دارید که لوستر شما توجه مهمان ها را به خود جلب کند، نه این که چشم آن ها در بیاید! همین طور مطمئنا علاقه ندارید پول خود را برای لوستری هدر بدهید که در محیط شما ناچیز به نظر برسد.

آقای “جو ری بارو” Joe Rey-Barreau می گوید : قرار دادن لوستری که در محیط بسیار کوچک به نظر می رسد اشتباهی بارز و بزرگ است. لذا طراحان حرفه ای سعی می کنند انتخاب شان لوسترهایی باشد که فقط کمی از چیزی که مناسب به نظر می رسد بزرگتر به نظر برسند. بنابراین عموما همیشه بهتر است که خطای طراحی خودتان را به سمت بزرگ بودن لوستر ببرید، نه کوچک بودن.

در گذر سال ها، متخصصین، نکات و راه حل های زیادی را کشف کرده اند که منجر می شود لوستر از نظر اندازه و همین طور از نقطه نظر تامین نور محیط، مناسب باشد.

رابطه قطر اتاق با قطر لوسترتناسب با اتاق

 

برای مشخص کردن اندازه لوستری که برای اتاق تان مورد نیاز است، تها چیزی که نیاز دارید طول و عرض اتاف تان است.

اگر مثلا یک اتاق 3 در 5 دارید، این دو عدد را با هم جمع بزنید، که مثلا 8 خواهد شد.حالا این عدد را در 8.5 ضرب کنید. این عدد عرض لوستر شما بر حسب سانتی خواهد شد. که در اینجا 68 سانتی متر خواهد بود.

روش سریع تر در نظر داشتن قطر اتاق است. مثلا در اتاقی با قطر 6 متر، نیازمند لوستر با حداقل عرض 6 ضرب در 8.5 مساوی با 51 سانتی متر خواهید بود.

ارتفاع نصب لوستر

 

برای مشخص نمودن ارتفاع نصب، باید بدانید که قسمت پایین لوستری که در محل رفت و آمد افراد نصب می شود ، باید حداقل 210 سانتی متر یا بیشتر ،از کف اتاق بالاتر باشد. اگر سقف شما کوتاه است، نیاز به استفاده از مدل های کم ارتفاع تر دارید و در سقف های بلند تر نیازمند مدل های بلند تر خواهید بود.

برای لوستر خود فضایی خالی در نظر بگیرید

 

لوستر را در چه ارتفاعی نصب کنیم؟ انتخاب لوستر مناسب برای نورپردازی منزلوقتی از یک لوستر با سایز مناسب استفاده کنید، نهارخوری شما جان تازه ای می گیرد،لوستری نه خیلی بزرگ و بلند، و نه کوتاه

از میز نهارخوری خود به عنوان شاخص بهره ببرید. برای به دست آوردن سابز لوستر متناسب با سایز میز،صرفا عرض یا قطر میز را در نظر بگیرید و از آن مقدار 30 سانتی متر کم کنید. مثلا برای میزی با عرض 120 سانتی متر، عرض لوستر باید 90 سانتی متر باشد.

همچنین باید در نظر بگیرید که لوستر نباید پایین تر از 75 تا 90 سانتی متر بالای میز باشد. با این شرایط مهمان های شما می توانند به خوبی هم را ببینند و لوستر مزاحم دید آن ها نخواهد بود.

برای شکل میز، قانونی سخت و سریعی وجود ندارد، این شکل بستگی به سبک و نیازهای طراحی شما دارد. ولی اگر میز شما کشیده است، احتمالا نیازمند مدل های کشیده و یا کمی کشیده هستید.برای یک طراحی مدرن، راه دیگر آویز کردن تعداد ناموزون از آویز ها یا لوسترهای کوچک است.

 

استفاده از چند لوستر برای نورپردازی استفاده از لوستر های کوچک

 بیشتر از یکی

می توانید با پر کردن فضای خود توسط بیش از یک لوستر، فضای خود را رویایی کنید. در نظر داشته باشید که چند لوستر را به صورت ردیف منظم یا شاید خوشه ای در کنار هم یا حتی به صورت نامنظم در ارتفاع های متفاوت بیاویزید.

با دقت نیازهای نصبی خود و ابعاد فضا را درک کنید. وقتی این دو در کنار هم در نظر گرفته شوند، نتایجی شگرف حاصل خواهد شد

مینی لوسترها

ورژن کوچک لوسترها. این لوسترها مناسب فضاهایی هستند که شما نیازمند افزودن یک منبع نور زیبا هستید، ولی فضای کافی برای لوسترهای دارای سایز استاندارد ندارید.

اهمیت انتخاب لامپ

مانند دیگر منابع نور مورد استفاده در روشنایی و نورپردازی، لوسترها امکان استفاده از انواع مختلف لامپ با بازده نوری متفاوت را به شما می دهند.

لامپ های التهابی: لامپ های التهابی هالوژنی، آخرین مدل های لامپ های التهابی هستند، که البته حدود 30 درصد بازده بیشتر و سه برابر عمر مفیدتر از لامپ های رشته ای سنتی دارند.این لامپ ها به خوبی با دیمر ها و دیگر ابزارهای کنترل نور همخوانی دارند.

لامپ های فلورسنت فشرده (کم مصرف) : این لامپ ها مدل کوچکتر لامپ های فلورسنت (مهتابی) هستند. این نوع از لامپ ها 3 تا 4 برابر بازده بیشتر و 6 تا 10 برابر عمر بیشتری از لامپ های التهابی قدیمی دارند.

لامپ های LED: دیودهای نورانی یا LED ها، بیشترین بازده انرژی را دارند و به سرعت در حال توسعه هستند، این نوع لامپ ها حدودا 8 تا 10 برابر بیشتر از لامپ های التهابی قدیمی بازده دارند و به نسبت تا 25 برابر یا حتی بیشتر، عمر می کنند.

به زودی قسمت دوم این مقاله منتشر خواهد شد.

انواع لامپ بازده توان مصرفی نور

مقایسه چند لامپ مختلف، جهت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع لامپ می توانید از مقالات پیشین این وبسایت بهره ببرید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.