استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

تاثیر نامطلوب تکنیک های نورپردازی بر طرح نورپردازی

وقتی تکنیک های نورپردازی بر طرح نورپردازی ما تاثیر می گذارند

به جای این که طرح نورپردازی ما تعیین کننده شیوه استفاده از تکنیک های نورپردازی باشد

یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه تاثیر پذیری بدون فکر از فناوری کشورهای توسعه یافته است.مردم در این کشور ها تحت تاثیر رشد تکنولوژی و زیبایی های آن با آغوشی باز به سوی تکنولوژی گام بر می دارند و از آن بهره می برند ، بدون آن که پیش از آن نیازسنجی داشته باشند.این نقیصه را در مباحث طراحی نورپردازی نیز شاهد هستیم.

اصل اولیه یک طراحی نورپردازی این است که طراح نورپردازی می بایست بر اساس مفاهیم مورد نظر خود اقدام به انتخاب متریال های مورد نیاز در جهت ارائه طرح نورپردازی بهتر نماید ، لیکن گاهی اوقات این متریال ها هستند که طرح را به طراح تحمیل می کنند.

گاهی اوقات استفاده از یک تکنیک نورپردازی باید و نباید طراحی ما را تعیین می کند.برای انتقال بهتر مفهوم مثالی را متذکر می شوم.حدود سال 1388 نورپردازی ال ای دی LED رفته رفته جایگاهی برای خود دست و پا می کرد.مردم رفته رفته به سمت تکنولوژی ال ای دی LED و استفاده از آن در نورپردازی رو آورده بودند.نکته برجسته در نورپردازی ال ای دی LED قابلیت تغییر رنگ سریع و بدون محدودیت این فناوری بود که نسبت به فناوری های گذشته بی بدیل بود.این امکان جدید و نو به یکباره باعث ایجاد موجی از نورپردازی های RGB و رنگ متغیر در ایران شد.در هر گوشه از شهر مناطقی را می دیدیم که تحت تاثیر این تغییر رنگ سریع و بی برنامه قرار گرفته بود.این درست است که این تکنیک نورپردازی یکی از تکنیک های فوق العاده و مناسب بوده و هست ، لیکن آیا خود بزرگ پنداری و استفاده بدون فکر از این تکنیک جدید کاری منطقی است؟

استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

استفاده نامناسب از پروژکتورهای ال ای دی LED RGB در نورپردازی ساختمان تاریخی بیمارستان

مدتی قبل به بنده به عنوان یک طراح و مجری نورپردازی تحمیل شد که یک ساختمان تاریخی بیمارستانی با قدمتی حدود 100 سال را به وسیله تجهیزات نورپردازی ال ای دی LED به صورت RGB و Multicolor نورپردازی کنم.آیا واقعا از نظرعلم پزشکی و روانشناسی این امر صحیح است؟آیا واقعا بیماری که بیش تر از هر چیز نیاز مند آرامش است به نورپردازی یک سری ستون تاریخی به صورت رنگی با رنگ متغییر نیاز مند است یا به یک نورپردازی آرام با طیف نوری سرد و با حداقل تغییر رنگ؟

مثال های این چنینی بسیار است و ما می بینیم در یک کشور توسعه یافته به سختی می توان در یک بنای با شکوه چنین تکنیک هایی را مشاهده کرد و یا اگر تکنیک های نورپردازی این چنینی استفاده شده باشد به صورت فکر شده و محدود مورد استفاده قرار گرفته است.می بینیم که یک طرح نورپردازی به عنوان طرح نورپردازی  برتر انتخاب می شود در صورتی که کوچکترین تغییر رنگی را در آن شاهد نیستیم،اما در کشور ما هزینه های هنگفتی پرداخت می شود ، یک نورپردازی با تاثیر منفی انجام می شود (که نبود آن بهتر از بودن آن خواهد بود) و این نورپردازی هم به صورت نامناسبی اجرا و در مدت کوتاهی تخریب می گردد.

به عنوان کلام پایانی باید متذکر شد که ما به عنوان طراحان نورپردازی ، به عنوان کسانی که قصد دارند به وسیله نور که عنصر روشنایی بخش هستی است به این هستی زیبایی عطا کنند که قبل از آن نداشته است ، وظیفه داریم با در نظر گرفتن تمام موارد  ، از قبیل مفاهیم مورد نیاز ، خواسته های ما از یک طرح ، هزینه های اجرایی طرح ، میزان مصرف انرژی طرح و عواید حاصل از اجرای این طرح نورپردازی طراحی نورپردازی درخور و شایسته ارائه دهیم که نه تنها باعث اتلاف هزینه نمی گردد ، بلکه نتایج این طراحی نورپردازی باعث نتایجی می شود که ارزش چندین برابر هزینه اولیه را دارد و در این میان این ما هستیم که تعیین می کنیم از چه تکنولوژی نورپردازی در چه سطحی از نورپردازی استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.